Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo
Treinspoor

Kleinere kans op schade, minder onderhoud en lagere kosten

Oude autobanden goed voor onze spoorwegen

11 augustus 2016

Wie had ooit gedacht dat oude autobanden de kwaliteit van het spoorwegennet kunnen verbeteren? Spaanse wetenschappers hebben ontdekt dat versnipperd rubber uit afgedankte autobanden zorgt voor een betere demping en schade aan het treinspoor kan voorkomen.

Vroeger (en in sommige landen nog steeds) belandden oude autobanden op de vuilstort, bij een boer op het erf of in de verbrandingsoven. In de jaren tachtig en negentig dreigde het volledig uit de hand te lopen toen letterlijk bergen afvalbanden ontstonden en autobanden als zwerfafval in de natuur belandden.

Gelukkig werd het probleem keihard aangepakt en loopt Nederland in Europa nu voorop op het gebied van bandenrecycling. Het op grote schaal verbranden van autobanden is erg schadelijk voor het milieu en de gezondheid. En de rubberbomen die de grondstof leveren voor banden, groeien ook niet in het oneindige. Bovendien zijn autobanden tegenwoordig voor bijna 100% recyclebaar, dus waarom zou je een bruikbare en waardevolle grondstof voor nieuwe producten weggooien?

Als je ziet hoeveel procent van alle afgedankte autobanden (meer dan 1 miljard per jaar) wereldwijd daadwerkelijk wordt gerecycled of hergebruikt, dan valt er nog heel veel winst te behalen.

autobanden

We gaven eerder al mooie voorbeelden van hoe je een oude autoband een tweede leven kunt geven. Nu komen Spaanse wetenschappers met nog een reden om de recycling van autobanden op grote schaal op te voeren tot 100%.

De onderzoekers van Universitat Politècnica de València (UPV) hebben versnipperd rubber van oude autobanden toegevoegd aan de ballast van een spoorweg. De ballast zijn die stenen waarin de dwarsliggers van een spoorweg zijn ingebed. Die stenen dempen geluiden en trillingen en voeren overtollig regenwater af. Door de ballast te mixen met rubber, worden trillingen nog beter gedempt. En dat verkleint de kans op schade aan spoorwegdelen, stellen de onderzoekers.

Dit principe is vergelijkbaar met de elastische laag die Britse en Griekse onderzoekers vorige maand presenteerden. Deze rubberen ‘isolator’ is gemaakt van gerecyclede autobanden en absorbeert trillingen die de kans op scheuren en defecten aan de constructie helpen voorkomen.

Afgedankte producten die op goedkope wijze bijdragen aan de verduurzaming van de infrastructuur, zou je kunnen zeggen. Net als dit revolutionaire asfalt.

Ook interessant
Mitsubishi Outlander PHEV winterbanden
Waarom winterbanden? Hoe zat het ook alweer?
Waarom je wel of geen winterbanden moet wisselen
Samenwerking Mitsubishi en ABN AMRO voor circulaire groei
car recycle
Waarom is Mitsubishi Motors koploper in recyclen?
Broken car glass
Hoeveel gerecyclede autoruiten heb jij in huis?
8 manieren om oude autobanden een tweede leven te geven

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid