Nederland voor groot deel verantwoordelijk
Mijlpaal: meer dan half miljoen EV’s in Europa
De verkoop van (semi-)elektrische voertuigen lijkt zich in een stroomversnelling te bevinden. Na jaren van ups en downs gaat het nu ineens hard met de aanschaf van volledig elektrische auto's en plug-in hybrides. Als de verkoop in dit tempo blijven groeien, is Europa straks China voorbij als grootste EV-markt in de wereld, blijft uit cijfers van de European Federation for Transport and Environment.
Elektrische mobiliteit wordt in algemene zin beschouwd als een essentieel middel om de luchtkwaliteit te verbeteren. In dat kader is het goed te zien dat de EV-verkoop nu echt de stijgende lijn te pakken heeft.
Vorig jaar verdubbelde de Europese EV-verkoop (100% elektrisch + plug-in hybride) tot 145.000 stuks. Daarmee haalden de stekkerauto’s eindelijk een marktaandeel van 1%. Volgens Transport & Environment zijn in 2016 in Europa al meer dan 200.000 EV’s verkocht, wat betekent dat de mijlpaal van een half miljoen verkochte exemplaren inmiddels bereikt is.
China is wereldwijd de grootste markt voor elektrische auto’s. In 2015 vonden daar ruim 146.000 stekkerauto’s een nieuwe eigenaar. Europa volgde op plek twee met zo’n 145.000 EV’s, fors meer dan in Noord-Amerika. Mitsubishi Motors is nog altijd de onbetwiste nummer 1 op het gebied van EV-registraties in Europa. In 2015 nam het Japanse merk 23% van de Europese EV-verkoop voor zijn rekening.
Europa sluit dit jaar af met ongeveer 600.000 EV’s op de weg. Hoeveel dat er in China zijn, is nog niet bekend, maar de onderzoekers van Transport & Environment zijn ervan overtuigd dat wij in Europa in de nabije toekomst een leidinggevende zullen spelen op het gebied van elektrisch rijden.
Voorwaarde is wel dat in heel Europa de verkoop en de uitbreiding van de laadinfrastructuur verder wordt gestimuleerd. En niet alleen in Nederland en Noorwegen, die met z’n tweeën voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de positieve verkoopresultaten op ons continent.
Welke maatregelen zijn volgens jou nodig om definitief over te stappen op elektrisch rijden?