Voortrekkersrol voor bestverkochte plug-in hybride in Europa
Mitsubishi Outlander PHEV: uniek en onverslagen
Het is alweer meer dan vijf jaar geleden toen de Mitsubishi Outlander PHEV op de Nederlandse markt geïntroduceerd werd. In die vijf jaar is er veel veranderd in de auto-industrie, maar één ding is hetzelfde gebleven: het is de concurrentie nog steeds niet gelukt om de Outlander PHEV te verslaan. De plug-in hybride SUV bekleedt een unieke positie.
Weet je nog, toen de Mitsubishi Outlander PHEV in oktober 2013 bij de Nederlandse dealers arriveerde? Mensen stonden letterlijk in de rij. Een ruime, volbloed SUV met vierwielaandrijving en waarmee je ook volledig elektrisch kan rijden, bestond immers nog niet. De Outlander Plug-in Hybrid Electric Vehicle werd een grandioos succes en sloot het jaar af als bestverkochte auto van Nederland.
Het unieke karakter van de Outlander PHEV bleef ook in andere landen niet onopgemerkt. Ondanks dat het model in eerste instantie alleen in Nederland en Scandinavië te koop was, werd in november 2015 al het 50.000ste exemplaar in Europa geregistreerd. Eind 2017 werd de mijlpaal van 100.000 verkochte stuks bereikt.
Het succes van de Mitsubishi Outlander PHEV is deels te danken aan de onderscheidende aandrijftechniek. Dit model is vanaf het begin ontwikkeld als elektrische auto, met een batterij in het midden en een elektromotor voor en achter. En daaraan is een benzinemotor toegevoegd, precies andersom dan bij andere plug-in hybrides. Daarom heeft de Outlander PHEV ook geen versnellingsbak.
Gezien het succes van de Outlander PHEV was het een kwestie van tijd totdat er directe concurrenten voor de Outlander PHEV geïntroduceerd zouden worden. Die kwamen er ook, maar konden niet tippen aan de verkoopaantallen van Mitsubishi Motors. En vandaag de dag nog steeds niet, want de Outlander PHEV is na al die jaren nog steeds de bestverkochte plug-in hybride in Europa, ongeacht het segment, merk of type auto.
Het Europese verkoopcijfer stond op 31 december 2018 op 124.801 stuks. Daarmee is het model populairder dan alle concurrenten, ook in landen met grote autofabrikanten van eigen bodem, zoals Duitsland en Zweden.
Sterker nog, door de invoering van de veel strengere verbruikstest WLTP werden bepaalde PHEV-concurrenten zelfs van de markt gehaald. En dat terwijl de grondig vernieuwde Outlander PHEV bij de WTLP-test een officiële CO2-uitstoot van 46 g/km liet noteren – slechts 5 gram meer dan volgens de oude NEDC-methode. Dit betekent dat de Outlander PHEV onveranderd in aanmerking komt voor het halftarief voor de motorrijtuigenbelasting. PHEV-rijders betalen maar de helft ten opzichte van conventionele benzineauto’s in dezelfde gewichtsklasse.
LEES OOK: Mitsubishi Outlander PHEV grondig vernieuwd voor 2019: dit zijn de verschillen