Slim veiligheidssysteem voor extra gemoedsrust.
Adaptive Cruise Control: wat is het en hoe werkt het?
Steeds meer nieuwe modellen zijn leverbaar met Adaptive Cruise Control, ook bij Mitsubishi Motors. Enig idee wat het is en hoe dit slimme systeem werkt? We leggen het hier uit.
Zelf aanpassend systeem
De reguliere cruise control kennen we al sinds de jaren veertig. Met deze snelheidsregelaar kun je de rijsnelheid van de auto ‘vastzetten’, zodat je zelf het gaspedaal niet hoeft te bedienen. Dit systeem wordt echter steeds vaker vervangen door een adaptieve variant van de cruise control.
Adaptief betekent ‘zich aanpassend’. Bij een auto met Adaptive Cruise Control (ACC) wordt de snelheid van de auto namelijk automatisch teruggebracht als een voorligger langzamer rijdt dan de door jouw ingestelde rijsnelheid, zonder dat jij als bestuurder iets hoeft te doen.
De minimale afstand die je wilt bewaren tot je voorligger, bepaal je zelf. Op het stuurwiel bij de knoppen om de cruise control te activeren, zit ook een schakelaar die je met je duim omhoog of omlaag kunt klikken. Hiermee kun je de tussenliggende afstand tot je voorligger vergroten of verkleinen. Afhankelijk van het model wordt dit perfect op het instrumentenpaneel of op de head-up display getoond.
LEES OOK: Veiligheidssystemen verplicht in 2022: deze heeft Mitsubishi al
Traffic Jam Assist
Als je op de snelweg bijvoorbeeld 120 km/u rijdt met ingeschakelde ACC en iemand voor je rijdt 100 km/u, dan zal de auto automatisch vertragen, eventueel door actief de remmen te bedienen, en continu de door jouw ingestelde afstand bewaren. Als de voorligger van baan voor je neus verdwijnt of accelereert, zal de auto automatisch versnellen tot de ingestelde snelheid.
Ook bij langzaam rijdend in de file verkeer zorgt de ACC voor extra gemoedsrust en minder stress. De ACC kan de auto zelf volledig tot stilstand brengen indien nodig, als bijvoorbeeld plotseling hard geremd wordt. Ook in dit geval helpt het systeem een kop-staartbotsing te voorkomen of de gevolgen daarvan te verminderen. Als de auto tot stilstand gebracht is, schakelt de ACC zich automatisch uit. Dat geldt echter niet voor Mitsubishi Eclipse Cross. Bij dit model wordt de ACC gecombineerd met Traffic Jam Assist. Dat betekent dat de auto ook weer optrekt om het verkeer te blijven volgen. met deze functie was filerijden nog nooit zo ontspannen.
Gezien het feit dat de ACC met Traffic Jam Assist zelfstandig moet kunnen optrekken vanuit stilstand en tot snelheden boven de 100 km/u moet kunnen accelereren, is deze functie alleen beschikbaar voor de Eclipse Cross met automatische transmissie.
Wist je dat?
Mitsubishi Motors was in 1992 de eerste autofabrikant ter wereld die een ‘afstandswaarschuwingssysteem’ introduceerde. Dit systeem was leverbaar op de Mitsubishi Debonair in Japan en gaf een waarschuwingssignaal bij een te kleine afstand tot de voorligger.
Later, in 1995, was Mitsubishi Motors de eerste die een auto met Preview Distance Control leverde. De Mitsubishi Diamante maakte gebruik van een lasersysteem om de afstand tot de voorligger te meten en kon automatisch gas loslaten en terugschakelen bij een te kleine afstand tot de voorligger.
Deze systemen die in de jaren negentig al geleverd werden, waren in feite de vroege voorvaders van de huidige Adaptive Cruise Control. Het voornaamste verschil is dat de elektronica nu zodanig ver ontwikkeld is, dat de remmen automatisch en met de exact benodigde remkracht bediend kunnen worden, en bovendien met een nauwelijks te evenaren reactiesnelheid.
LEES OOK: Forward Collision Mitigation: wat is het en hoe werkt het?