Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo

Het overkomt circa 15.000 automobilisten per jaar...

Wat gebeurt er als je verkeerde brandstof tankt?

06 februari 2020

Het kan iedereen een keer gebeuren: je rijdt in een andere auto dan je gewend bent en gooit de tank vol met de verkeerde brandstof. Wat nu? En wat zijn de gevolgen? We leggen het hier uit.

De ANWB Wegenwacht ontvangt jaarlijks zo’n 15.000 meldingen van automobilisten die verkeerde brandstof getankt hebben. Er is wel een dalende trend vanwege de verbeterde aanduidingen van de brandstoffen bij de pomp, etiketten aan de binnenkant van de tankklep en andere maatregelen.

Ook past de dikkere vulpistool van een dieselpomp niet in de smallere tankopening van een benzineauto. Toch krijgen jaarlijks honderden automobilisten het voor elkaar om diesel in een benzineauto te tanken. Bij ruim 90% van de gevallen gaat het om een dieselauto waar benzine in getankt is.

LEES OOK: E10-benzine verplicht in Nederland: dit moet je weten

Benzine in een dieselauto

Als de tank van een dieselauto is gevuld met benzine, kan de motor flink schade oplopen. Diesel is iets ‘dikker’ dan benzine en heeft bovendien een smerende functie. Zelfs een bescheiden hoeveelheid benzine kan de diesel zodanig verdunnen, dat de smerende werking onvoldoende is en het brandstofsysteem schade oploopt.

Als je niets in de gaten hebt en na het tanken wegrijdt bij het tankstation, begint de motor binnen een paar honderd meter al te sputteren, waarna die vanzelf uitvalt. Veel anders dan pechhulp inschakelen, zit er niet in.

Als je ter plekke ontdekt dat je benzine in een dieselauto hebt getankt, moet je de motor beslist niet starten. Ook niet om de auto even snel aan de kant te zetten. Het is zelfs onverstandig om het contact in te schakelen, omdat de brandstofpomp dan al begint te werken om alvast druk in het injectiesysteem op te bouwen.

Als de verkeerde brandstof al in het brandstofsysteem zit, moet dus niet alleen de tank worden leeggezogen, maar ook het brandstofsysteem worden afgetapt, schoongespoeld en voorzien worden van een nieuw brandstoffilter.

Als je de sleutel niet hebt omgedraaid, kun je de motor in de meeste gevallen weer veilig starten nadat de tank helemaal is leeggepompt en volgegooid met ‘schone’ diesel.

Diesel in een benzineauto

Minder erg is het als diesel in een benzineauto getankt wordt. Diesel brandt slechter dan benzine en al helemaal in een benzinemotor met lagere ontbrandingstemperaturen en lagere inspuitdruk.

Als een lege benzinetank helemaal is volgegooid met diesel, zal de motor na een hoop gepruttel niet meer starten. De tank moet uiteraard helemaal worden leeggepompt. In het ergste geval moeten ook de bougies vervangen worden als die veelvuldig zijn natgespoten door de onverbrande diesel.

Als relatief weinig diesel in de benzinetank is gegooid, kan het probleem redelijk snel worden opgelost door zo veel mogelijk benzine aan te mengen. Hoe minder diesel in het benzinemengsel zit, hoe beter de motor loopt en hoe minder de uitlaat rookt. Na één of twee volle tankbeurten loopt de motor weer als een zonnetje.

LEES OOK: Ken jij alle nieuwe brandstofcodes bij het tankstation? Doe de quiz!

Ook interessant
Ken jij alle brandstofcodes bij het tankstation? Doe de quiz!
Nieuwe namen voor brandstoffen aan de pomp
Mitsubishi Outlander PHEV V2G-pilot NewMotion
Onderzoek LeasePlan: elektrische auto voordeliger dan diesel
Coal Rolling
Lekker roeten. Fout bezig!

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid