Nederland laat opmerkelijke verhouding zien

Pompstations vs laadpalen: dit zijn de cijfers

31 mei 2016

"Japan heeft meer oplaadpunten dan pompstations", kopte persbureau Bloomberg onlangs. Internationale media namen het 'grote nieuws' massaal over. Maar hoe zit dat dan in Nederland?

Laten we meteen met de deur in huis vallen. Wij doen het hier in Nederland véél beter dan in Japan. Het is dan ook opmerkelijk dat dit nieuws als een “surprising discovery” wordt gezien, terwijl je over de verhouding oplaadpunten/tankstations in ons land niet veel hoort.

75.000 voorbij

Op 30 april 2016 werden in Nederland in totaal 7.844 publieke laadpunten voor (semi-)elektrische auto’s geteld, ofwel openbare oplaadpunten die 24/7 beschikbaar zijn. Inclusief de semi-openbare laadpunten – dus openbare laadpunten op een privéterrein van een bedrijf of instelling – zijn dat er inmiddels ruim 20.000 en als we ook alle private laadpunten meetellen, gaan we al ver over de 75.000 heen! Een enorm aantal in vergelijking met het aantal tankstations dat de laatste jaren licht is gedaald tot onder de 4.200.

In Nederland zijn dus aanzienlijk meer laadpunten operationeel dan in Japan. In het land van de rijzende zon staan nu 35.000 tankstations en 40.000 laadpunten, inclusief alle private oplaadpalen. En daarmee bedoelen we laadpunten in garages of op iemands oprit waar behalve de eigenaar niemand anders gebruik van kan maken.

Laapunten vs pompstations

Wat zegt het precies?

Als we de situatie in Japan afzetten tegen die in Nederland, dan doen wij het helemaal zo slecht nog niet. Japan is bovendien ruim negen keer zo groot als Nederland en telt zo’n 127 miljoen inwoners. Maar wat zegt de verhouding laadpunten/tankstations nu precies? Het zegt vooral iets over het vertrouwen in toekomstige elektrische mobiliteit en hoe snel een land zich aanpast. Het is verder moeilijk vergelijken, want één tankstation is voorzien van meerdere benzine- en dieselpompen en de conventionele auto’s zijn binnen een paar minuten volgetankt. Een elektrische auto staat uren te laden en dus zijn er heel veel laadpalen nodig.

Kijk HIER hoe goed jouw gemeente is voorbereid op elektrisch rijden.

Ook interessant
E10-benzine verplicht in Nederland: dit moet je weten
Mitsubishi Outlander PHEV NewMotion
Wat kost een eigen laadpaal en hoe snel verdien je die terug?
Gratis opladen met Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Elektrische auto opladen in 5 minuten straks mogelijk?
Oplaadpunt in Hagenaartje oplossing voor parkeerprobleem?
Outlander PHEV opladen
Laden in het buitenland? Laat je niet verrassen door de rekening!
Verplicht geluid voor elektrische auto’s, goed idee?

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid