Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo
Opladen Mitsubishi Outlander PHEV

Opvallende uitkomsten uit een onderzoek van de RVO

Vijf opvallende laadgewoonten van Nederlanders

20 november 2014

Om het laadgedrag in Nederland in kaart te brengen, heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland grootschalig onderzoek gedaan. De onderzoekers bekeken een miljoen laadtransacties en interviewden de bestuurders van (semi-)elektrische auto’s over hun laadgedrag en hun ervaringen. De uitkomsten van het onderzoek leiden tot opvallende conclusies van de Rijksdienst.

1. Nederland laadt té lang op

Een heel groot deel van de transacties (88 %) duurt drie of meer keer zo lang als noodzakelijk is. Dat blijkt als je het vermogen van het oplaadpunt vergelijkt met de overgedragen energie. De auto blijft vaak langer aangesloten aan het oplaadpunt dan strikt nodig is voor de laadtransactie.

2. 46 % gebruikt altijd hetzelfde oplaadpunt

Het grootste gedeelte van de bestuurders (46 %) gebruikt maar één oplaadpunt, bijvoorbeeld dat van thuis. Het aantal laadpunten in een provincie of de regio heeft geen aantoonbare invloed op het oplaadgedrag van berijders van een elektrische auto. In Nederland is bovendien altijd wel een oplaadmogelijkheid beschikbaar.

3. Opladen, ook als de batterij niet leeg is

Het energieniveau speelt maar een zeer beperkte rol bij de beslissing om de batterij op te laden. Bestuurders sluiten hun auto routinematig aan op de lader, ongeacht of de batterij vol of leeg is.

4. Laden gebeurt in de avond en ochtend

Veel EV-eigenaren sluiten hun auto aan op de lader als ze ’s avonds thuiskomen, of juist ’s ochtends, als ze op het werk zijn. Vooral op werkdagen piekt het aantal starts van laadtransacties.

5. Geen angst om stil te staan

PHEV-rijders en bestuurders van volledig elektrisch aangedreven auto’s (FEV) hebben geen last van zogenoemde range anxiety – de angst om stil te vallen met een lege batterij.

Ook interessant
ENGIE voorspelt waar nieuwe laadpalen moeten komen
Waarom ik dit laadpunt voor thuis gekozen heb
Onvrede over onduidelijke laadtarieven voor elektrische auto
Op zoek naar het ideale laadpunt voor thuis
Geld verdienen met je Outlander PHEV: hoe werkt dat?
Nederland maakt tempo met extra laadpunten

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid