'Meer laadpunten, minder irritatie en een mooier straatbeeld'
Oplaadpunt in Hagenaartje oplossing voor parkeerprobleem?
Gemeente Den Haag nam onlangs de duizendste openbare laadpaal voor elektrische auto's in gebruik genomen. Maar net als veel andere grote steden heeft ook Den Haag te maken met een toenemende parkeerdruk. Daarom irriteren bewoners zich aan de vaak ongebruikte parkeerplaatsen die alleen voor elektrische auto's bedoeld zijn. Is een oplaadpunt in een Hagenaartje de oplossing?
Je kent ze wel. Twee mooie parkeerplaatsen in de straat, met een grote grijze paal langszij en een groot verkeersbord waarop staat dat je daar uitsluitend met een elektrische auto mag parkeren. Ze zijn een bron van ergernis voor bewoners die dagelijks moeten vechten voor een parkeerplaats, omdat de gereserveerde parkeerplaatsen voor EV’s vaak onbenut worden.
Maar ook voor het toenemende aantal (PH)EV-rijders en de groene ambities van gemeente Den Haag is een groeiend netwerk van oplaadpalen nodig. Meer laadpunten in de wijk zónder belemmering van de parkeergelegenheid voor niet-elektrische auto’s, zou dus ideaal zijn.
ZIE OOK: VIDEO – Outlander PHEV opladen, hoe werkt dat?
In Den Haag is daarom een proef gestart met laadpunten in Hagenaartjes, die bekende paaltjes die in de hoofdstad Amsterdammertjes genoemd worden. De stalen paaltjes, die moeten voorkomen dat auto’s op de stoep parkeren of bomen beschermen tegen aanrijdingen, maken het mogelijk om meer oplaadpunten in de straat te plaatsen, terwijl die vanaf meer parkeerplaatsen bereikbaar zijn. Gereserveerde EV-parkeerplaatsen zouden hierdoor overbodig worden.
Om diezelfde reden werd in 2017 in Den Haag ook een proef gestart met laadpunten in lantaarnpalen, maar van een massale uitbreiding van deze ‘ruimtebesparende’ laadpalen is vooralsnog geen sprake. Worden de laadpalen in Hagenaartjes wel een succes? Bekijk de video.