Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo
Zomerbanden

Houd het veilig en voorkom onnodig veel slijtage

Waarom je niet lang moet doorrijden op winterbanden

25 april 2018

Als het rond de herfst weer kouder wordt en de eerste winterse buien over het land trekken, staan automobilisten massaal in de rij om winterbanden te laten monteren. Maar als de winter eenmaal voorbij is, hebben bestuurders kennelijk minder haast met het wisselen van de banden. Kijk maar om je heen hoeveel auto's je nog op winterbanden ziet rijden, terwijl de temperaturen dit jaar al boven de 25 graden zijn uitgestegen. Rij jij ook nog winterbanden? Lees hier waarom je ze snel moet wisselen.

Minder grip

Winterbanden zijn ontwikkeld om optimaal te presteren bij temperaturen onder 7 graden Celsius. De rubbersamenstelling zorgt voor de optimale soepelheid van de band op koud wegdek. Als de temperaturen (ver) boven de 7 graden liggen, vervormt de band anders dan zou moeten. Daardoor biedt een winterband in deze omstandigheden aanzienlijk minder grip dan zomerbanden (en vice versa). De auto zal zich qua wegligging en stuurgedrag anders gedragen dan je wellicht gewend bent. En hoe hoger de temperaturen, hoe groter dit effect zal zijn.  Ook is de kans groter dat je een band lek rijdt.

LEES OOK: 8 manieren om oude autobanden een tweede leven te geven

band wisselen

Langere remweg

Behalve de rubbersamenstelling werkt ook het profiel van een winterband in het nadeel op warm asfalt. Het gevolg is een (veel) langere remweg. Bij een temperatuur van 15 graden Celsius en een snelheid van 50 km/u kan een auto op zomerbanden op droog wegdek binnen 12 meter stilstaan. Op winterbanden heeft een auto in dezelfde omstandigheden 14 à 15 meter nodig. Dat kan het verschil betekenen tussen niets en honderden tot duizenden euro’s schade, of nog erger. Bij een buitentemperatuur van zo’n 35 graden presteert een winterband ruim 30% minder dan een zomerband. Je praat dan over een remweg van circa 20 meter.

Onnodig veel slijtage

Als je winterbanden alleen gebruikt in de periode dat het zinvol is – in de regel november tot maart – zou je een set winterbanden drie winters kunnen gebruiken. Niet als je er te lang mee doorrijdt, want winterbanden slijten aanzienlijk sneller bij te hoge temperaturen. En door de vele kleine inkepingen in de profielblokken van een winterband, kunnen hele stukken tegelijk afbrokkelen. In de zomer rijden op winterbanden is net zo’n slecht idee als in hartje winter rijden op versleten zomerbanden. Wellicht handig: gebruik de invoering van zomer- en wintertijd als reminder om banden te wisselen.

LEES OOK: 4 voordelen van Mitsubishi’s Super-All Wheel Control

Ook interessant
Mitsubishi Outlander PHEV winter
Met je Mitsubishi op wintersport: hier moet je op letten
Mitsubishi Outlander PHEV winterbanden
Waarom winterbanden? Hoe zat het ook alweer?
Waarom je wel of geen winterbanden moet wisselen
Mitsubishi Outlander PHEV banden
‘Automobilisten rijden te lang door op versleten banden’

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid