Mitsubishi-dealer eerste partij die recyclingprocedure succesvol doorloopt
Doorbraak: batterij uit (PH)EV krijgt tweede leven
Het is een veelgestelde vraag over elektrische en (plug-in) hybrideauto's: wat gebeurt met het batterijpakket als de auto gesloopt wordt? Daar kunnen we een helder antwoord op geven, want behalve recycling mogen die nu ook officieel worden hergebruikt voor andere doeleinden.
Als een (semi-)elektrische auto niet meer bruikbaar is aan het einde van zijn levensduur of als gevolg van total loss schade, worden de lithium-ion batterijen gedemonteerd en gerecycled door gespecialiseerde bedrijven in het buitenland. Ook als het batterijpakket nog prima functioneert en dat is zonde, want recycling van lithium-ion batterijen is kostbaar.
ARN
Na succesvolle tests heeft ARN (Auto recycling Nederland) nu een route ontwikkeld om het batterijpakket uit een (semi-)elektrische auto de zogenoemde “end of waste” status te geven – een doorbraak op het gebied van duurzaamheid. Dit betekent dat de lithium-ion batterijen uit bijvoorbeeld een Mitsubishi Outlander PHEV of i-MiEV na de levensduur van de auto officieel mogen worden hergebruikt in een nieuwe toepassing.
Mitsubishi-dealer opnieuw de eerste
Mitsubishi-dealer Peter Ursem uit Hoorn heeft als eerste partij deze procedure succesvol doorlopen en de eerste lithium-ion batterij daadwerkelijk omgebouwd voor een “tweede leven”. Dit dealerbedrijf behoorde ook al tot de eerste in Europa die zélf reparaties mocht uitvoeren aan de batterijen van de Mitsubishi Outlander PHEV.
Bij snellaadstation Haarrijn langs de A2 wordt al zonne-energie opgeslagen in een groot batterijpakket van tweedehands accu’s. Voor welke doeleinden zou jij een gebruikte accu gebruiken?