Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo
Mitsubishi Outlander PHEV caravan

Ga goed voorbereid op weg.

Aanhanger of caravan achter de auto? Hier moet je op letten!

24 juni 2019

Comfortabel en veilig op weg met een aanhangwagen of caravan? Dat lukt alleen met een correcte gewichtsverhouding tussen de auto en de aanhanger. Ook de gewichtsverdeling ín de aanhangwagen is van groot belang. Lees hier waar je allemaal op moet letten om goed voorbereid aan je reis te beginnen.

Maximum trekgewicht

Het eerste waar je op moet letten, is hoeveel de auto maximaal mag trekken. Dat staat op het kentekenbewijs en er is een verschil tussen het maximum trekgewicht van een geremde aanhanger en ongeremde aanhanger. Vrijwel alle caravans zijn geremd. Een kleine boedelbak is meestal ongeremd.

De aanhangwagen mag inclusief lading nooit zwaarder zijn dan het maximum trekgewicht van de auto. Als er geen gewicht op het kentekenbewijs vermeld staat, mag de auto niets trekken.

Maximum toegestaan

Een caravan heeft ook een maximum toegestaan gewicht. Dat kan bij een grote caravan hoger uitvallen dan het maximum trekgewicht van een compacte auto. Maar dat betekent dus dat die caravan niet maximaal beladen mag worden, omdat het maximum trekgewicht van de auto niet overschreden mag worden.

Ondanks dat het wettelijk is toegestaan, is het rijden op de limiet van het trekgewicht niet verstandig. Hoe zwaarder de auto is ten opzichte van de caravan, hoe stabieler, comfortabeler en veiliger het wordt. Als de aanhanger erg zwaar is ten opzichte van auto, heeft de caravan meer invloed op de koers van de auto. Het kost ook veel meer moeite om de combinatie af te remmen.

LEES OOK: Met de Outlander PHEV en caravan op vakantie: de feiten

Mitsubishi Outlander PHEV met caravan

Let op een goede verdeling

Over het algemeen is het verstandig dat de beladen aanhangwagen niet meer dan 80% van het voertuiggewicht weegt. Dan ben je verzekerd van een ontspannen en veilige rit. Althans, als de lading in de aanhanger ook op de juiste manier verdeeld is.

Het is verstandig om de lading zoveel mogelijk rond het midden of anders in de voorste helft te verdelen. En dan het liefst met een goede verdeling tussen links en rechts. Belangrijk is om niet de achterzijde van de aanhangwagen te zwaar te maken.

Ook belangrijk: meet de kogeldruk en zorg dat die niet overschreden wordt. Indien mogelijk is het verstandig om zware spullen zoveel mogelijk in de auto te vervoeren in plaats van de caravan, want dan ontstaat een gunstigere gewichtsverhouding tussen auto en caravan.

Video: zo gevaarlijk is een aanhanger met verkeerde gewichtsverdeling

Hoeveel mag jij trekken?

Houd ook rekening met het feit dat je met een rijbewijs-B niet zomaar alle aanhangwagens mag trekken. Als het maximum toegestane gewicht van de aanhanger en de auto samen meer dan 3.500 kg bedraagt, is een BE-rijbewijs vereist.

Als een caravan inclusief lading minder dan 750 kg weegt, mag je die wel met een B-rijbewijs trekken, ook als het gecombineerde treingewicht inclusief het voertuiggewicht boven de 3.500 kg uitkomt.

Benieuwd naar de (trek)gewichten en maximum toegestane lading van jouw auto, caravan of aanhangwagen? Alle informatie staat op het kenteken en is tevens te vinden op de website van RDW.

LEES OOK: ANWB looft Mitsubishi Eclipse Cross als trekauto

Mitsubishi Eclipse Cross boottrailer

Ook interessant
“Waarom ik nog steeds blij ben met dit laadpunt”
Mitsubishi-rijder aan het woord: “Over eerste keren en Mitsubishi Pechhulp”
‘Nostalgie in de teststraat’
‘Ineens is een auto dan geen auto meer’
Laadpaal-avonturen
Waarom de Mitsubishi Outlander PHEV de ideale gezinsauto is

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid