Video: handige tips om nóg zuiniger te rijden
Haal het uiterste uit je PHEV in 3 minuten
De techniek van een Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) is uiterst gecompliceerd. De semi-elektrische aandrijflijn is speciaal ontwikkeld voor zeer lage CO2-emissies, echter kun je door slim energiemanagement nog veel meer brandstof en CO2 besparen.
Een Plug-in Hybrid Electric Vehicle zoals de Mitsubishi Outlander PHEV is eigenlijk een ‘rijdend energiemanagementsysteem’. Het is het resultaat van decennialang onderzoek. Met een volle batterij is het model in staat een theoretische afstand van 52 kilometer volledig elektrisch af te leggen. Maar de elektromotor en de verbrandingsmotor kunnen ook samenwerken. Naar wens kun je elektrische energie ‘bewaren’ voor later op de dag en er zijn verschillende standen waarmee je de mate van energieterugwinning tijdens decelereren kunt bepalen. Ofwel, de bestuurder bepaalt grotendeels hoe de Outlander PHEV omgaat met de beschikbare energie.
Om het uiterste uit de PHEV te halen, moet je tijdens het rijden actief ‘energie managen’. Dat doet je onder meer door rekening te houden met de af te leggen route. Als je 100 km/u rijdt op de snelweg verbruikt de auto bijvoorbeeld minder brandstof dan in de stad met veel start-stopverkeer. Bovendien heeft een dichtbevolkte stad meer last van luchtvervuiling dan daarbuiten. Dus wil je op de snelweg zo veel mogelijk elektrische energie besparen, om in de stad zoveel mogelijk elektrisch te rijden, toch?
Meer weten in 3 minuten? In onderstaande video worden allerlei tips uitgelicht om het uiterste uit je PHEV te halen.