Hoe ziet de batterij van een elektrische auto er vanbinnen uit?

19 november 2014

In Nederland zijn drie Mitsubishi servicepunten aangesteld, waar speciaal opgeleide monteurs aan de batterij van een Mitsubishi Outlander PHEV mogen werken. Door niet de gehele batterij, maar slechts componenten te vervangen, wordt de impact op het milieu verminderd. Hoe zo’n batterij er vanbinnen uitziet, is hieronder te bekijken.

outlander-phev-batterij-8

De batterij loskoppelen

Voordat de monteur aan de batterij kan werken, haalt hij de zogenoemde serviceplug eruit. Dit doet hij via een opening tussen de stoelen. Door de plug te verwijderen, onderbreekt de monteur het elektrische circuit, zodat de monteur veilig aan het werk kan. De plug is gemakkelijk bereikbaar voor hulpdiensten, die in het geval van een ongeluk alle spanningsbronnen loskoppelen.
Met acht stevige bouten hangt de lithium-ion-batterij onder de Mitsubishi Outlander PHEV. Een dikke stalen bodemplaat beschermt de batterij, zodat de bestuurder niet bang hoeft te zijn voor offroad-ritten. Met een speciale krik kan de monteur de 200 kilogram wegende batterij veilig onder de auto laten zakken.

Veilig werken

De monteur draagt isolerende handschoenen tijdens het openen van de batterij. Zodra de plastic bovenkant verwijderd is, zijn tien blokken zichtbaar. Die zijn qua formaat vergelijkbaar met de bekende 12-voltaccu’s in personenauto’s met verbrandingsmotor. Elk van deze tien blokken bestaat uit acht lithium-ion-cellen.
Een blauwe stroomleiding, ook wel ‘brug’ genoemd, verbindt alle cellen in serie met elkaar, zodat een spanning van 330 volt ontstaat. Twee oranje hoogspanningskabels leiden de stroom naar de twee elektromotoren.

Signalen en sensoren

Sensoren sturen via kleinere stroomkabels signalen naar de PHEV ECU, een computer die zorgt dat de batterij veilig functioneert. Alle tachtig cellen zijn voorzien van een individuele spanningsregelaar, die zorgen dat alle cellen dezelfde spanning leveren.
Op de brug is bovendien een permanente spanningsmeter gemonteerd, die door middel van inductie de spanning van de accu meet.
Een blower aan de voorkant van de batterij blaast lucht langs de blokken om die tijdens het rijden te koelen. Diverse sensoren houden de temperatuur nauwlettend in de gaten. De PHEV ECU stuurt het koelsysteem aan.

Terugplaatsen van de batterij

Zodra de monteur klaar is met zijn werk, laadt hij de batterij op met een speciale lader. Daarna kan hij het pakket met behulp van de speciale krik weer onder de Outlander PHEV monteren en is de auto weer klaar voor gebruik.

Ook interessant
Twee Mitsubishi’s in Consumentenbond autolease-collectief
Kosten besparen Outlander PHEV
Hoeveel bespaar jij met een Outlander PHEV? Doe de berekening!
2019 Mitsubishi Outlander PHEV
Europese verkoop Mitsubishi Outlander PHEV schiet door het dak
Goed nieuws voor Outlander PHEV-rijders: honderden slimme laadpalen op komst
Mitsubishi Motors grootste stijger in Europese Unie
Mitsubishi Outlander PHEV caravan
Aanhanger of caravan achter de auto? Hier moet je op letten!

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid