Automatisch remsysteem met extra functie en snellere reactie.
Lidar: wat is het en hoe werkt het?
De astronauten van de Apollo 15 gebruikten in 1971 al lidar. Hiermee konden ze de structuur en hoogteverschillen van het maanoppervlak in beeld brengen. Nu, bijna vijftig jaar later, helpt lidar automobilisten om aanrijdingen te voorkomen.
Steeds meer modellen van Mitsubishi Motors zijn leverbaar met het actieve veiligheidssysteem Forward Collision Mitigation, ook wel bekend als FCM. Dit systeem is gemonteerd bij de binnenspiegel, direct achter de voorruit, en meet continu de afstand tussen de auto en een object vóór de auto.
Als de afstand tussen de auto en het gedetecteerde object te snel verkleind, wordt de bestuurder met signalen gewaarschuwd. Als de bestuurder niet tijdig ingrijpt en een aanrijding dreigt, voert het systeem automatisch een remingreep uit om een aanrijding te voorkomen of de impact daarvan te beperken.
Voorheen maakten dergelijke systemen gebruik van radar, dat werkt met behulp van radiogolven. Deze techniek staat bekend als zeer betrouwbaar in alle omstandigheden, maar detecteert alleen ‘harde’ materialen van enig formaat, zoals een auto. Kleine objecten en menselijk weefsel bijvoorbeeld niet. Om ook voetgangers te kunnen detecteren, maakt de nieuwste versie van het FCM-systeem gebruik van lidar.
LEES OOK: Adaptive Cruise Control: wat is het en hoe werkt het?
Light Detection And Ranging
Lidar is een soort radarsysteem met lasertechniek en wordt daarom ook wel ‘laser radar’ genoemd. Het FCM-systeem van Mitsubishi Motors bestaat uit een camera, een infraroodlaser en een infraroodcamera.
De camera kan objecten op een afstand tot 500 meter detecteren, terwijl de lidar een zeer nauwkeurige meting mogelijk maakt binnen een afstand van tien meter voor de auto.
De laser stuurt continu infraroodsignalen uit. Als die een object of persoon tegenkomen, worden de infraroodsignalen weerkaatst en opgevangen door de infraroodcamera. Dat gaat allemaal met ongelooflijke snelheid.
De slimme techniek bepaalt vervolgens tot op tien centimeter nauwkeurig (!) op welke afstand het object of de persoon zich bevindt én welke hoogte en breedte die heeft. Op basis van deze informatie, de rijsnelheid van de auto en de reactie van de bestuurder bepaalt het FCM-systeem of een automatische remingreep vereist is om een aanrijding te (helpen) voorkomen.
Een FCM-systeem met voetgangersdetectie is tegenwoordig een vereiste om maximaal te scoren bij de veiligheidstest van Euro NCAP. Maar het is en blijft een hulpmiddel. Zelf opletten en vooral de voetgangers in de gaten houden, blijft onverminderd belangrijk.
LEES OOK: Veiligheidssystemen verplicht in 2022: deze heeft Mitsubishi al