Mitsubishi-rijder aan het woord: Johan Willemsen
“De eerste auto die mij écht bevalt”
Wie ben je?
“Johan Willemsen (54) uit Almere.”
Wat doe je in het dagelijkse leven?
“Ik ben chauffeur bij het GVB in Amsterdam. Daarnaast ben ik directeur en piloot bij Intair.nl, waarbij we vanaf diverse locaties in Nederland rondvluchten en vliegopleidingen verzorgen. Een uit de hand gelopen hobby, kun je wel zeggen. Ik verdien er niets mee, maar vind het gewoon leuk om te doen. Ik ben vooral bezig met organiseren, maar door af en toe een vluchtje mee te pikken, kom ik zelf ook aan mijn vlieguren.”
Welke Mitsubishi rijd je?
“Een Mitsubishi Outlander PHEV uit 2014, die ik als particulier tweedehands gekocht heb.”
Waarom deze auto?
“Onze vorige auto was niet heel best en kostte alleen maar geld, dus we wilden sowieso een betrouwbare auto die geen gedoe oplevert. Maar veel ruimte, comfort en een stoer design vinden wij ook belangrijk. Verder moet de auto een redelijke aanhanger kunnen trekken. We zijn in de zomer wel eens onderweg met onze boottrailer.”
“Onze buren hadden al een Mitsubishi Outlander PHEV en daar waren wij altijd al van gecharmeerd. Toen ik me in de Outlander PHEV ging verdiepen, ontdekten we dat die alles kan en doet wat we willen. En ook nog eens met een super laag brandstofverbruik! Wie wil dat nou niet? Toen we vervolgens een zeer interessant ex-leasemodel vonden, was de deal snel beklonken.”
Hoe zuinig rijd je met de Outlander PHEV?
“Ik kocht deze auto met 69.000 km op de teller, maar volgens mij heeft de vorige eigenaar de batterij nooit opgeladen aan de laadpaal. Want in de eerste weken haalde ik steeds meer elektrische kilometers uit de accu. Alsof de batterij moest worden wakkergeschud, totdat ik zelfs een keer 65 km haalde!”
“Maar dan moeten de omstandigheden wel meezitten. Normaal gesproken haal ik 48 tot 50 km elektrische kilometers uit een volgeladen batterij. Mijn brandstofverbruik is minder dan de brochure voorschrijft. Het helpt natuurlijk wel als je rustig optrekt, op de snelweg op cruise control rijdt en continu zo veel mogelijk energie probeert te regenereren, zoals ik altijd doe. Als beroepschauffeur houd ik daar misschien wat meer rekening mee.”
LEES OOK: Met de Outlander PHEV en caravan op vakantie: de feiten
Hoe bevalt de auto verder?
“Ik heb nooit eerder een Mitsubishi gehad en kende het automerk ook niet zo goed. Maar eerlijk gezegd is dit de eerste auto die mij écht bevalt. Niet alleen omdat de Outlander PHEV gewoon fijn en comfortabel rijdt en voldoet aan al onze behoeften, maar ook omdat ik de batterij van de Outlander PHEV zelf kan opladen via mijn zonnepanelen.”
“Ik had al panelen op het dak voordat ik deze auto kocht. En op werk kan ik niet laden. Dus ik heb een beetje uitgezocht wat de mogelijkheden zijn en uiteindelijk op Marktplaats voor 150 euro een gebruikte laadpaal gekocht en in mijn voortuin geïnstalleerd. Echt super!”
“Ik rijd nu in een grotere en luxere auto dan voorheen, maar tank minder dan de helft en bespaar ook nog eens 700 tot 800 per jaar aan stroomkosten. Natuurlijk duurt het nog wel een paar jaar voordat je de kosten van de zonnepanelen hebt terugverdiend, maar nu we de zelf opgewekte zonne-energie ook gebruiken om te rijden, creëert het extra waarde.”
“Het aansluiten van de laadpaal viel me trouwens reuze mee. Als je een beetje handig bent, hoef je echt geen duur installatiebedrijf in te huren. Ik begrijp natuurlijk dat niet iedereen zijn auto pal voor de deur kan parkeren en opladen, maar voor ons is dit echt top!”
LEES OOK: Waarom heeft de Mitsubishi Outlander PHEV geen versnellingsbak?