Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo

Gastredactrice aan het woord: Vivianne Bendermacher

Project Bakbeest: waarom een PHEV beter is dan een hybride

03 april 2020

Vivianne Bendermacher, bekend als vaste technologie-deskundige van RTL Boulevard en oprichter van technologieplatform Techionista.com en de Techionista Academy, schrijft als gastredactrice van Cleartechnology.nl over haar ervaringen met de Mitsubishi Outlander PHEV. In deze editie: Project Bakbeest: 'Waarom een PHEV beter is dan een hybride'.

‘Project Bakbeest’ noemden we het: de zoektocht van mijn vriend en mij naar een nieuwe auto. Bakbeest ja, omdat we na drie jaar in heftige ontkenning verkeerd te hebben, er nu toch onherroepelijk achter zijn komen dat wij als ouders álles meesleuren van ‘De Peuter’ om gezeur onderweg te voorkomen. Onze Mini Clubman heeft echt een hartstikke leuk ‘koppie’, maar veel te weinig inhoud. Letterlijk.

Bovendien zijn we verder van ons werk gaan wonen. Ons woon-werkverkeer is daarmee ongeveer verdubbeld en de aansluiting met het openbaar vervoer is er niet op vooruitgegaan. Kortom: Project Bakbeest zou onze tweede auto worden.

ZIE OOK: Even voorstellen: gastredactrice Vivianne Bendermacher

Klimaatschuldgevoel

Maar twee (!) auto’s op de oprit kwam mijn ‘klimaatschuldgevoel’ niet ten goede. En dus vond ik dat minimaal één van de twee auto’s een elektrische bolide moet zijn. Maar níet het Bakbeest. Want ik weet niet of jullie de foto’s van de zogenoemde laadpaalfiles van afgelopen skiseizoen hebben meegekregen? De ellenlange rijen voor laadpunten in het buitenland maken wel duidelijk dat de infrastructuur voor elektrische auto’s nog niet opperbest is bij langere afstanden.

Nu zou je daar tegenin kunnen brengen dat de actieradius van elektrische auto’s fors toeneemt. Als je gewoon kiest voor een volledig elektrische auto met een range van 450 km kom je toch al een heel eind? Dat is waar, maar dan dienen zich de volgende drie problemen aan: de aanschafwaarde van deze auto’s ligt écht nog te hoog voor ons budget, door de snelle ontwikkelingen van bijvoorbeeld accu’s zijn de afschrijvingskosten van 100% elektrische auto’s vrij hoog en last but not least: elektrische modellen die wij ons wel kunnen veroorloven, voldoen niet aan de voorwaarde ‘Bakbeest’. Kortom: de full electric op onze oprit wordt ‘de tweede auto’. De auto voor woon-werkverkeer, maar niet voor de langere afstanden.

Rijst de vraag: wat is Bakbeest dan wel? Een ouderwetse benzinebak? Dat kan toch eigenlijk niet meer..? Nee, een hybride of een plug-in hybride moest het worden. Uiteindelijk is de Mitsubishi Outlander PHEV wat ons betreft de grote winnaar van de ‘Bakbeest Award’. De komende tijd vertel ik waarom.

ZIE OOK: Hoe goed ken jij Mitsubishi Motors? Doe de quiz!

Waarom een PHEV?

Laat ik hier alvast de eerste vraag beantwoorden: waarom een Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) en niet gewoon een stekkerloze hybride? Omdat de Mitsubishi Outlander PHEV het voordeel heeft dat de actieradius in de EV-mode groter is. Je kunt zo’n 50 km volledig elektrisch rijden. Ook gewoon op de snelweg, want de topsnelheid in EV-mode bedraagt 135 km/u. Bij een ‘gewone’ hybride kun je meestal alleen kortstondig bij lage snelheden elektrisch rijden.

De elektrische range van de PHEV stelt mij ook in staat om zelf te bepalen wanneer ik die elektrische kilometers inzet. Ik vind het bijvoorbeeld fijn om in de stad 100% elektrisch te rijden. En als de batterij leegraakt, springt de benzinemotor aan om de batterij op te laden en hoef ik dus nooit bang te zijn dat ik te weinig juice heb om snel op mijn bestemming aan te komen.

En die ‘benzine-kilometers’ zijn dankzij het samenspel van de verbrandingsmotor en de elektromotor bovendien zo efficiënt mogelijk. Elke keer als ik rem, ebt mijn klimaatschuldgevoel weer een beetje weg!

In mijn volgende blog ga ik op zoek naar het ideale thuislaadpunt, met een beetje hulp van mijn Twittervrienden. Heb je nog tips voor me? Ik hoor ze graag!

Fotografie: Jurgen Jacob Lodder

Ook interessant
Mitsubishi Motors hoofdsponsor NK Surftour
Waarom de Mitsubishi Remote Control-app een livesafer is
ENGIE voorspelt waar nieuwe laadpalen moeten komen
Waarom ik dit laadpunt voor thuis gekozen heb
Mitsubishi Outlander PHEV uitgeroepen tot ‘4WD van het jaar 2020’
BPM-wijziging pakt goed uit voor Mitsubishi Motors

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid