Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo

Mitsubishi-rijder aan het woord: Vivianne Bendermacher.

Waarom ik dit laadpunt voor thuis gekozen heb

10 juli 2020

Vivianne Bendermacher, bekend als vaste technologie-deskundige van RTL Boulevard en oprichter van technologieplatform Techionista.com en de Techionista Academy, schrijft als gastredactrice over haar ervaringen met de Mitsubishi Outlander PHEV. In deze editie: waarom zij voor dit type thuislaadpunt gekozen heeft.

Checklist

Al eerder schreef ik waar je op moet letten als je een laadpunt voor thuis wilt aanschaffen. Resumé. Je checklist bestaat grofweg uit drie punten. Check wat je huis aankan: is je woning voorzien van een 1-fase of 3-fasen aansluiting? Controleer wat je auto nodig heeft: een Mitsubishi Outlander PHEV verlangt bijvoorbeeld 3,7 kW, maar een 100% elektrische auto kan zomaar 11 kW vragen.

En tot slot natuurlijk: welk type laadpunt wil je? Bij dit laatste deel van het aanschafproces zijn we nu aanbeland. Want inmiddels is bij mij thuis een laadpunt geïnstalleerd. Met kekke ledjes en al! Om te voorkomen dat jij het wiel opnieuw moet uitvinden, neem ik je graag mee in mijn keuzeproces.

Stopcontact of laadpunt?

Oké, eerst even dit. Strikt genomen hóef je geen speciale laadpaal aan te schaffen. Je kunt je auto ook via een regulier stopcontact opladen. Daar komt 3,6 kW vermogen uit. Maar… dan duurt het opladen wel langer.

Bij een Mitsubishi Outlander PHEV ben je dan ongeveer vijf uur zoet voor je een volle accu hebt. Met een laadpunt van 11 kW duurt dat ongeveer 3,5 uur. Zeker voor 100% elektrische auto’s met de bijbehorende grotere accu’s is een laadpaal dan wel zo praktisch. Met de toekomst in ons hoofd en de toenemende kans dat hier ooit een 100% elektrische bolide op de oprit staat, heb ik – zoals je eerder kon lezen – gekozen voor een 3-fasen laadpunt met een vermogen van 11 kW.

ZIE OOK: Even voorstellen: gastredactrice Vivianne Bendermacher

Laadpaal of wallbox?

Het shoppen naar een laadpunt kon dus beginnen. Maar ook binnen de 11 kW 3-fasen laadpunten is er nog genoeg te kiezen. Allereerst: wil je een laadpaal of een zogenoemde wallbox die aan de muur gemonteerd wordt? Die keuze heeft natuurlijk alles te maken met de toekomstige parkeerplek van je auto en de mogelijkheden die je gevel biedt.

Omdat onze auto pal voor de voordeur kan staan en wij bovendien een flinke zijgevel hebben, die ook nog eens vlakbij de meterkast gesitueerd is, ging de voorkeur uit naar een wallbox. Hoe verder je laadpunt van de meterkast af is, hoe meer graafwerkzaamheden er nodig zijn om de kabel door te trekken, en… hoe duurder het geintje dus ook wordt.

Slim of ‘dom’ laadpunt?

Vervolgens kun je kiezen voor een slim laadpunt of een ‘dom’ laadpunt. Die eerste is verbonden met het internet en biedt daardoor extra handige mogelijkheden. Zo kun je het laadpunt op afstand bedienen of een bepaalde starttijd instellen voor het laden. Je kunt zelfs aangeven dat bepaalde laadbeurten voor rekening van je werkgever komen. Een ‘dom’ laadpunt is offline. Die is goedkoper, maar biedt geen extra mogelijkheden. Je snapt: ik wil een slimmerd!

Het oog wil ook wat

En dan zijn er nog de kwesties ‘smaak en gemak’. Persoonlijk vind ik een laadpunt met een vaste kabel niet zo mooi. Dan heb je altijd een kabel op je gevel hangen. Dat staat zo slordig. Het is natuurlijk wel makkelijk, want het scheelt je weer één plug-handeling. Maar het oog wil ook wat, dus kies ik voor een wallbox zonder vaste kabel. En graag eentje die voorzien is van ledlampjes.

Zo kun je op de wallbox zelf in één oogopslag zien of de accu van de auto is volgeladen. En zo viel de keus dan uiteindelijk op de EVBox Homeline. Een mooi kastje dat bovendien in verschillende kleuren te bestellen is, voorzien is van ledlampjes die het geheel meteen een futuristische uitstraling geven en natuurlijk slim is.

ZIE OOK: Zo activeer je Apple CarPlay in de Outlander PHEV

De installatie

Doordat je meterkast niet zomaar klaar is voor je nieuwe laadpunt, is zelf installeren geen optie. Laat dat maar over aan de pro’s. De meeste leveranciers zorgen ook voor de installatie. In ons geval nam Laadkompas dat op zich.

De installateurs maken een nieuwe stroomgroep voor je en een nieuwe aardlekautomaat. Zo slaan je stoppen niet door als je een keer je auto oplaadt, terwijl de vaatwasser staat te draaien. Als je huis, zoals de onze, voorzien is van een kruipruimte, wordt het een vrij snel klusje.

Ze trekken een kabel van het laadpunt buiten, dwars door je muur, via de kruipruimte zo je meterkast in. Ze zijn bij ons slechts een uurtje of twee bezig geweest. Zo blij als een kind plugde ik voor het eerst mijn eigen stekker in de auto. De blauwe ledjes lieten meteen weten dat de laadbeurt was begonnen. De volgende ochtend straalden de gele lampjes mij tegemoet: dat is EVBox-taal voor: je auto is er klaar voor. En ik dus ook.

Fotografie: Jurgen Jacob Lodder

Ook interessant
“Waarom ik nog steeds blij ben met dit laadpunt”
Mitsubishi-rijder aan het woord: “Over eerste keren en Mitsubishi Pechhulp”
‘Nostalgie in de teststraat’
Onderzoek: Mitsubishi Motors merk met minste motorstoringen
‘Ineens is een auto dan geen auto meer’
Laadpaal-avonturen

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid