Elektrisch rijden is volop in ontwikkeling
Waarom laadpunten gunstig zijn voor uw bedrijf
Het aantal EV's en PHEV's op de Nederlandse wegen groeit stevig door. Inmiddels rijden er ruim 126.000 personenauto's en lichte bedrijfswagens in ons land die met een stekker zijn op te laden. Tegelijkertijd schieten publieke oplaadpunten als paddenstoelen uit de grond. Ook bij bedrijven valt nog veel winst te boeken, terwijl een laadpunt meerdere voordelen biedt voor ondernemingen. We zetten een aantal voordelen op een rij.
Toename in zakelijke markt
Volgens de Rijksoverheid rijden in 2025 ongeveer een miljoen stekkerauto’s in Nederland. Een groot deel van die groei komt op het conto van de zakelijke markt. Dat betekent dat, behalve de eigen werknemers, ook steeds meer zakenrelaties elektrisch gaan rijden. Dan is het natuurlijk fijn als zij hun auto kunnen opladen tijdens een bezoek.
Klanten aantrekken
Dat geldt vooral voor bedrijven die baat hebben bij een toename in het aantal bezoekers (klanten). Dan kan de aanwezigheid van een of meerdere laadpunten hier aanzienlijk aan bijdragen.
Duurzaam ondernemen
Bedrijven die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen en dat ook naar de buitenwereld willen uitstralen, kunnen écht niet zonder. Een gebrek aan laadpunten kan deze boodschap volledig ontkrachten.
ZIE OOK: Video – Elektrisch wagenpark in Nederland groeit stevig door
Inzicht in data
Een laadstation is eenvoudig te beheren. Bedrijven bepalen zelf wie toegang heeft tot de oplaadpunten. Laadpassen voor gasten of werknemers kunnen eenvoudig worden beheerd via een online systeem. Tevens hebben bedrijven direct inzicht in waardevolle data, zoals het kWh-verbruik, de kosten, de CO2-besparing en andere laadgegevens, zónder tussenkomst van een derde partij. Rapporten kunnen eenvoudig worden samengesteld voor de interne administratie en belastingaangiften.
Verdienen aan laadpunt
Een aantal laadpunten bij het bedrijf versterkt de duurzame en gastvrije uitstraling, terwijl de investering kan worden terugverdiend. Als het laadpunt publiekelijk beschikbaar gesteld wordt, worden de volledige kosten van een laadsessie automatisch terugbetaald, vaak inclusief extra vergoeding.
Fiscaal voordeel
Bedrijven worden door de overheid met fiscaal voordeel gestimuleerd om laadpunten te installeren. Zo profiteren ondernemers van de Milieu-Investeringsaftrek (MIA), waarmee een deel van de investering in mindering kan worden gebracht op de fiscale winst. Daarbij geldt overigens een minimale investering van 2.500 euro.
Behalve de MIA hebben ondernemers ook recht op Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (VAMIL), waarmee de ondernemer zelf bepaalt hoe de investering wordt afgeschreven. Minder afschrijving betekent meer fiscale winst.
Dan is er nog de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Die geldt sinds 2014 niet meer voor elektrische auto’s, maar nog wel voor oplaadpunten. Hiermee is een investeringsaftrek van 28% mogelijk.
Behalve bovengenoemde belastingvoordelen zijn er soms ook lokaal of regionaal subsidies beschikbaar voor de aanschaf van oplaadpunten. Informeer hiernaar bij de gemeente of provincie.
Energieopslag
In de nabije toekomst zullen ook slimme oplaadsystemen worden aangeboden aan bedrijven, waarmee de batterij van de elektrische auto kan dienen als energieopslag van lokaal opgewekte zonne- of windenergie.
De auto kan die energie ook weer teruggeven ten behoeve van het gebouwd. Deze vooruitstrevende techniek werd onlangs door Mitsubishi Motors, Engie en Hitachi in de praktijk gedemonstreerd.
ZIE HIER: Europese primeur: Mitsubishi Outlander PHEV als energieopslag voor kantoorpand