Mitsubishi Outlander PHEV Engie

'Belangrijke ontwikkeling voor verduurzaming van bedrijven'

Europese primeur: Mitsubishi Outlander PHEV als energieopslag voor kantoorpand

05 maart 2018

Energiemaatschappij Engie heeft een heuse primeur te pakken. Bij de vestiging in Zaandam is met succes een Mitsubishi Outlander PHEV ingezet als energieopslag voor het kantoorgebouw. Het is voor het eerst in Europa dat deze zogeheten Vehicle-to-Building (V2B) techniek in de praktijk is toegepast.

De Mitsubishi Outlander PHEV is in dit verhaal gekoppeld aan een speciale ‘Smart Grid Charger’. Dit is een laadstation dat de batterij van de auto kan opladen, maar ook ontladen en verschillende energiebronnen (zonnepanelen, stationaire opslagbatterijen, (PH)EV-batterijen) aan elkaar kan koppelen ten behoeve van het gebouw.

De Smart Grid Charger is gekoppeld aan de energievoorziening van het pand en een aantal drijvende zonnepanelen dat vorig jaar in de vijver van het kantoor in Zaandam gelegd is.

Als meer zonne-energie wordt opwekt dan nodig, wordt de overbodige stroom opgeslagen in de accu van de auto. En als het gebouw meer stroom nodig heeft dan op dat moment wordt geleverd, wordt de energie weer uit de accu van de auto getrokken. Op deze manier wordt er een klein ‘micro-grid’ gerealiseerd. Met één Smart Grid Charger kunnen ongeveer 2.000 led-lampen branden. Twee à drie Mitsubishi’s Outlander PHEV zijn voldoende om de hoge piek in de energiebehoefte van een gemiddeld MKB bedrijf op te vangen.

>> LEES OOK: Mitsubishi Outlander PHEV speelt hoofdrol in groot V2G-project

Mitsubishi Outlander PHEV Engie

‘Belangrijke ontwikkeling voor de toekomst’

Huisvesting en mobiliteit zijn samen verantwoordelijk voor circa 75% van de totale CO2-uitstoot van een dienstverlenend bedrijf. Volgens Engie is intelligente V2B-techniek een belangrijke en betaalbare oplossing voor de verduurzaming van bedrijven.

Het zo slim mogelijk omgaan met de beschikbare energie vermindert de uitstoot van een bedrijf en is kostenbesparend. Nu uit deze demonstratie blijkt dat deze techniek probleemloos functioneert, wil Engie dit aanbieden aan bedrijven die de volgende stap naar energieneutraliteit willen maken. Maar dat kan niet zomaar met iedere (semi-)elektrische auto.

Mitsubishi Motors koploper

Het feit dat de Mitsubishi Outlander PHEV voor deze V2B-demonstratie is ingezet, is niet voor niets. De Outlander PHEV is de enige plug-in hybride die vanaf de introductie in 2013 al geschikt is voor bi-directioneel laden. De meeste auto’s die voor een dergelijk project worden ingezet, moeten eerst worden aangepast. De Mitsubishi Outlander PHEV is de bestverkochte plug-in hybride in Nederland, waar ruim 25.000 exemplaren geregistreerd staan. Ook de eerste generatie Outlander PHEV is geschikt om te ontladen.

Vehicle-to-Building is vergelijkbaar met Vehicle-to-Grid (V2G), wat al langer in de praktijk getest wordt. In plaats dat stroom wordt teruggeleverd aan een groot kantoorpand, wordt bij V2G stroom teruggeleverd aan het elektriciteitsnet.

>> LEES OOK: Met je Mitsubishi op wintersport? Hier moet je op letten!

Hitachi Smart Grid Charger

Ook interessant
Nederland telt meeste publieke laadpalen in EU
Mitsubishi Outlander PHEV V2G-pilot NewMotion
Onderzoek LeasePlan: elektrische auto voordeliger dan diesel
Mitsubishi e-Evolution-Concept
Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi sterk in toekomstige EV-markt
De populairste autokleuren in Nederland
Mitsubishi Eclipse Cross boottrailer
ANWB looft Mitsubishi Eclipse Cross als trekauto
MY2019 Mitsubishi Outlander PHEV
Waarom heeft de Mitsubishi Outlander PHEV geen versnellingsbak?

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid