Trap er niet in
Vijf fabeltjes over elektrisch rijden
Mensen die elektrisch rijden, zijn laaiend enthousiast. Maar onder de mensen die dat niet doen, bestaat nog veel onduidelijkheid over elektrisch rijden. Ze denken bijvoorbeeld dat elektrische auto’s gevaarlijk zijn, vervuilend, langzaam en ga zo maar door. Allemaal onzin natuurlijk, hieronder lees je waarom.
1. Elektrische auto’s zijn slechter voor het milieu dan benzineauto’s
Dit fabeltje is recentelijk uit de wereld geholpen door TNO in een uitgebreid onderzoek. Zelfs als je rekening houdt met de productie van de auto, batterij en stroom is de elektrische auto beter voor het milieu dan een benzineauto. Als je groene stroom laadt, is je elektrische auto zelfs 70 procent milieuvriendelijker dan een benzineauto.
2. Elektrische auto’s zijn saai (en langzaam)
Bij raceauto’s houden de ingenieurs het zwaartepunt zo laag mogelijk bij de grond. Bij elektrische auto’s is dat precies hetzelfde. De batterij is in de vloer gemonteerd, waardoor de auto strak op de weg ligt. Ook zijn elektromotoren supersterk. Neem bijvoorbeeld de semi-elektrische Outlander PHEV, zijn elektromotoren zijn goed voor maar liefst 332 Nm koppel. Dat is meer dan drie stadsautootjes bij elkaar!
Je mist misschien het motorgeluid, maar daar krijg je rust en stilte voor terug.
3. De batterij is gevoelig voor kortsluiting
Elektrische auto’s moeten zware proeven doorstaan voordat ze in productie gaan. De ontwikkeling van de batterij alleen al duurt jaren. Elektrische auto’s zijn dan ook net zo veilig als benzineauto’s. En natuurlijk zijn de batterijen waterdicht. Je kunt met een gerust hart door een flinke hoosbui rijden. Nog niet overtuigd? Bekijk de onderstaande foto eens.
4. Elektrische auto’s zijn erg duur
Mitsubishi Motors bracht elektrisch rijden in 2010 naar Nederland met de eerste volledig elektrisch aangedreven productieauto: de Mitsubishi i-MiEV. De prijzen voor de gloednieuwe techniek waren toen hoger. Maar de ontwikkelingen volgen elkaar snel op en nu is elektrisch rijden bereikbaarder dan ooit; voor € 21.990 stap je al in een i-MiEV.
5. Er zijn te weinig laadpalen
De laadinfrastructuur van Nederland behoort tot de beste ter wereld. Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland staan er nu meer dan 15.000 (semi-)publieke laadpalen in Nederland. Er is er dus altijd wel eentje in de buurt. Benieuwd waar de laadpalen staan? Check het op TheNewMotion.
Hoor jij wel eens fabels over elektrisch rijden? Deel ze in een reactie.