Goed nieuws voor Outlander PHEV-rijders: honderden slimme laadpalen op komst
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat trekt 5 miljoen euro uit voor de aanleg van honderden 'slimme' laadpalen. De komende tijd worden honderden bi-directionele laadpalen aangelegd in 21 gemeenten in heel Nederland. En dat is goed nieuws voor alle Outlander PHEV-rijders in Nederland.
Wat is een bi-directioneel lader?
Een reguliere laadpaal is gemaakt om een batterij alleen op te laden. Een bi-directionele lader kan ook ‘de andere kant op laden’. De stroom uit de batterij wordt dan in het elektriciteitsnet gepompt.
Waarom belangrijk?
We maken steeds meer gebruik van zon- en windenergie, maar de opbrengst is afhankelijk van de weersomstandigheden. Op het ene moment wordt meer zon- en windenergie geproduceerd dan gevraagd, en op een ander moment precies andersom.
Maar of het nu licht of donker is, wind of geen wind: het licht moet altijd branden. Daarom is het belangrijk dat het elektriciteitsnet continu in balans is, hoe veel of weinig groene stroom op dat moment wordt opgewekt.
Om dit te realiseren, moet overtollig opgewekte zon- en windenergie worden opgeslagen in een batterij die de stroom kan terugleveren aan het elektriciteitsnet (vehicle-to-grid) als er meer vraag is dan aanbod.
Rijdende batterij
Een elektrische auto is ideaal om in te zetten als buffer. De batterij is bij uitstek geschikt om grote hoeveelheden energie snel op te nemen en af te geven. Bovendien zal het aantal (semi-)elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen de komende jaren sterk toenemen. Door de auto als buffer te gebruiken, kan groene stroom efficiënter worden ingezet en wordt het elektriciteitsnet ontlast.
ZIE OOK: Ken jij alle waarschuwingslampjes in de auto? Doe de quiz!
Vergoeding
Het is uiteraard niet de bedoeling dat de batterij van jouw elektrische auto helemaal is leeg getrokken als je ’s ochtends naar je werk moet. Gebruikers die hun auto beschikbaar stellen als ‘energiebuffer’ bij een bi-directionele lader, bepalen zelf hoeveel elektriciteit maximaal aan het elektriciteitsnet mag worden teruggeleverd.
Tevens wordt er gewerkt aan nieuwe toepassingen voor de consument, zodat automobilisten op termijn geld kunnen verdienen. Wie de stroom in zijn elektrische auto beschikbaar stelt als er veel vraag is naar energie, kan daarvoor beloond worden.
Wat het voordeel van de Mitsubishi Outlander PHEV?
Dit soort slimme energienetwerken met bi-directionele laders wordt beschouwd als een belangrijke innovatie voor de energietransitie. Alleen zijn nu slechts een paar (recent gelanceerde) modellen geschikt voor bi-directioneel laden. Bij de rest zijn specifieke aanpassingen nodig.
Maar dat geldt dus niet voor Mitsubishi Outlander PHEV. In Japan zijn ze al een stuk verder en Mitsubishi Motors is al tig jaar nauw betrokken bij grootschalige projecten. Als gevolg hiervan is de Outlander PHEV al sinds de introductie in 2013 geschikt voor bi-directioneel laden. Dat betekent dat ook een bestaande Outlander PHEV – met ruim 23.000 exemplaren de bestverkochte plug-in hybride van Nederlandse – zonder aanpassingen kan worden ingezet als energiebuffer om eventueel een vergoeding te ontvangen.
21 gemeenten
Het behulp van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat worden de komende tijd ten minste 472 nieuwe bi-directionele laadpalen aangelegd, verspreid over 21 gemeenten in heel Nederland. De eerste laadstations zijn medio 2020 al klaar voor gebruik.
LEES OOK: Mitsubishi Outlander PHEV speelt hoofdrol in groot V2G-project