Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo
Outlander PHEV opladen

Controleer eerst de betaalmethode.

Laden in het buitenland? Laat je niet verrassen door de rekening!

14 februari 2019

Het aantal laadpalen in Europa groeit in rap tempo. Dus is het steeds aantrekkelijker om met een plug-in hybride of volledig elektrische auto naar het buitenland te reizen. Maar let wel op bij welke laadpaal je wilt laden, want de kosten voor een laadsessie kunnen behoorlijk uiteenlopen en voor onaangename verrassingen zorgen.

Behalve dat het aantal publieke oplaadpunten in Europa sterk is toegenomen, wordt het ook steeds makkelijker om in het buitenland te laden met je eigen laadpas.

In Nederland kun je al sinds 2011 met elke willekeurige laadpas bij alle publieke laadpalen terecht, maar in andere landen in Europa is dat minder vanzelfsprekend. Dankzij de ‘roamingdienst’ van E-Clearing.net worden gelukkig steeds meer aanbieders van laadoplossingen in Europa met elkaar verbonden, zodat je met een Nederlandse laadpas probleemloos kunt laden en betalen in het buitenland.

Ook het feit dat bekende aanbieders van laaddiensten, zoals NewMotion en Allego, internationaal alsmaar groter worden, maakt laden in het buitenland steeds eenvoudiger.

Op zoek naar een laadpaal in het buitenland? Dat kan bijvoorbeeld via de app van NewMotion of andere aanbieder, via websites zoals Chargemap en Plugsurfing of via het navigatiesysteem in de auto. Maar belangrijk is dat je ook let op de kosten van een laadsessie. Want die kunnen behoorlijk uiteenlopen.

LEES OOK: Met de Mitsubishi Outlander PHEV en caravan op vakantie: de feiten

Mitsubishi Outlander PHEV NewMotion

Betaalwijze

Betalen voor een laadsessie kan op drie manieren. In de meeste gevallen betaal je per kWh, soms betaal je dan ook nog een vast starttarief. Andere aanbieders rekenen een vast bedrag per laadsessie. Waar je vooral voor moet uitkijken, zijn de laadstations waar je een tarief per minuut betaalt.

Stel dat je bij een openbaar laadpunt een bedrag van 0,37 eurocent per kWh betaalt, dan kost het ongeveer 4,50 euro om de batterij van een Mitsubishi Outlander PHEV volledig op te laden. Als een tarief van 0,37 eurocent per minuut in rekening gebracht wordt, kost het ongeveer 72 euro (!) om dezelfde batterij volledig op te laden (uitgaande van een laadsnelheid van 3,7 kW (fase 1) bij een openbaar laadpunt en een accucapaciteit van 12 kWh). Een enorm verschil dus.

Er zijn dan ook veel Nederlanders die onaangenaam verrast worden door de hoge laadkosten in het buitenland, bijvoorbeeld tijdens de wintersport in het Alpengebied. Check daarom van tevoren welke betaalmethode gehanteerd wordt. Dat kan bijvoorbeeld via de app van NewMotion. Ook op de website van Plugsurfing wordt bij ieder laadstation de betaalmethode vermeld.

LEES OOK: Nederland telt meeste publieke laadpunten in EU

Gratis opladen met Mitsubishi Outlander PHEV 2019

Ook interessant
“Waarom ik nog steeds blij ben met dit laadpunt”
Mitsubishi-rijder aan het woord: “Over eerste keren en Mitsubishi Pechhulp”
‘Nostalgie in de teststraat’
Onderzoek: Mitsubishi Motors merk met minste motorstoringen
‘Ineens is een auto dan geen auto meer’
Laadpaal-avonturen

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid