Vooruitstrevende dealervestiging als duurzaam laadstation én noodstroomvoorziening.

Mitsubishi-dealer van de toekomst is zelfvoorzienend

23 januari 2019

Een gebouw dat zelf hernieuwbare energie opwekt voor de eigen energiebehoefte, waar je een elektrische auto duurzaam kunt opladen én dat fungeert als stabiele stroomvoorziening in noodsituaties. Dat klinkt als iets voor de verre toekomst, maar in Japan bestaat dit al: de Mitsubishi-dealer in Fukuoka.

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) creëert een innovatief dealernetwerk in Japan. Dealers worden daar stapsgewijs omgetoverd tot ‘duurzame energiecentrale’, ook wel DENDO Drive Station genoemd.

Behalve dat elektrische voertuigen hier duurzaam kunnen worden opgeladen, levert de DENDO Drive Station ook stroom in noodsituaties. Bij stroomstoringen kunnen elektrische auto’s nog steeds worden opgeladen en het lokale elektriciteitsnet kan gestabiliseerd worden indien nodig.

In Nederland hebben we zelden last van stroomstoringen, maar Japan ligt in een gebied waar veelvuldig aardbevingen voorkomen, soms met enorme gevolgen. Elektrische auto’s hebben in het verleden al vaker een sleutelrol gespeeld bij het vervoeren van mensen en goederen in Japan toen de bevoorrading van brandstoffen ernstig verstoord was.

Inmiddels zijn er 56 DENDO Drive Stations in Japan. Medio 2020 moeten er 200 van dit soort vestigingen operationeel zijn. Behalve dat er steeds meer van deze vooruitstrevende Mitsubishi-dealers bijkomen, worden andere ook verder verbeterd en geoptimaliseerd, zoals die in de Japanse stad Fukuoka.

100 kWh batterij

De zonnepanelen die hier geïnstalleerd zijn, produceren evenveel elektriciteit als de gehele dealervestiging gemiddeld nodig heeft. Tevens zijn de zonnepanelen zijn gekoppeld aan een 100 kWh batterij met voldoende opslagcapaciteit om een gemiddeld huishouden tien dagen lang van elektriciteit te voorzien. In theorie is deze Mitsubishi-dealer dus geheel zelfvoorzienend, en fungeert het als noodstroomvoorziening om elektrische auto’s op te laten én het lokale elektriciteitsnet te voeden indien nodig. Ook kunnen de batterijen van elektrische voertuigen (indien geschikt) worden ingezet als noodstroomvoorziening. Dat kan met de bi-directionele V2B-lader die bij elke DENDO Drive Station geïnstalleerd is.

De prestaties van deze ‘duurzame energiecentrale’ worden de komende maanden door MMC nauwlettend gemonitord. Kyushu Mitsubishi Motors Sales, zoals de betreffende dealer heet, heeft de primeur en fungeert als voorbeeld voor andere dealervestigingen.

In Nederland werd in 2018 een vergelijkbaar systeem in gebruik genomen bij het kantoorpand van energieleverancier Engie in Zaandam. Ook hier zijn zonnepanelen, een opslagbatterij en een V2B-lader aan elkaar geschakeld ten behoeve van het gebouw. De Mitsubishi Outlander PHEV speelt hier en bij vergelijkbare projecten in binnen- en buitenland een hoofdrol. Dit is namelijk de enige plug-in hybride die al sinds de introductie in 2013 geschikt is voor bi-directioneel laden. Dus waarbij de batterij kan worden geladen én ontladen. De meeste (semi-)elektrische voertuigen moeten eerst worden aangepast om dit mogelijk te maken.

LEES OOK: New Motion levert V2X-laadtechniek voor thuis

Ook interessant
Lidar: wat is het en hoe werkt het?
Ken jij alle waarschuwingslampjes in de auto? Doe de quiz!
Mitsubishi ontwikkelt biologisch afbreekbaar plastic
Mitsubishi Rear Cross Traffic Alert
Rear Cross Traffic Alert: wat is het en hoe werkt het?
Adaptive Cruise Control: wat is het en hoe werkt het?
Mitsubishi Motors grootste stijger in Europese Unie

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid