Kosten niet transparant voor consumenten.
Onvrede over onduidelijke laadtarieven voor elektrische auto
Als je bij een tankstation gaat tanken, wordt bij de pomp de exacte brandstofprijs vermeld en weet je van tevoren precies hoeveel je moet betalen. Heel normaal. Maar dat is lang niet altijd het geval als je een elektrische auto wilt opladen bij een openbaar laadpunt. Je hebt vooraf vaak geen idee wat de daadwerkelijke laadkosten zijn en dat kan voor onaangename verrassingen zorgen op je factuur. Dat moet dus anders, vindt ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Verschillende factoren
De kosten voor het laden bij een openbaar laadpunt zijn opgebouwd uit verschillende onderdelen. Je betaalt niet alleen voor de stroom, maar ook voor het gebruik van het laadpunt en het gebruik van de laadpas waarmee je de laadsessie activeert.
Er zijn echter allerlei verschillende aanbieders van laadpunten en laadpassen die allemaal hun eigen tarieven hanteren. Die tarieven kunnen dan weer verschillen per abonnementsvorm, per laadpunt en per stad of provincie. Dan wordt er soms ook een aanvullend tarief per minuut of per uur in rekening gebracht, de stroomkosten per kWh kunnen gedurende de dag veranderen (piek- en daluren) en in sommige gemeenten is er ook nog sprake van een zogeheten connectietarief. Dit is een extra hoog tarief dat in rekening wordt gebracht vanaf het moment dat de batterij van de auto is volgeladen. Deze ‘boete’ is bedoeld om te voorkomen dat laadpunten onnodig lang bezet worden.
De exacte kosten van een laadsessie zijn dus afhankelijk van verschillende factoren. Maar ook niet overzichtelijk. Op veel laadpalen staat niet vermeld welk bedrag per kWh in rekening wordt gebracht. Bij sommige exploitanten kun je dat wel via een app bekijken, maar dat zegt niets over het totale kostenplaatje. Bovendien komt de rekening meestal pas een paar weken later binnen en zijn niet alle kosten op de factuur duidelijk gespecificeerd.
Tenzij je je er grondig in verdiept, is het dus van tevoren niet duidelijk hoeveel je precies moeten betalen voor het opladen van een elektrische auto bij een publieke laadpaal. En dat is tegen het zere been van de Autoriteit Consument en Markt. De toezichthouder zegt inmiddels gesprekken te hebben gevoerd met diverse branchepartijen om te zorgen dat de prijzen transparanter worden gemaakt.
ZIE OOK: Laden in het buitenland? Laat je niet verrassen door de rekening!
Mitsubishi Outlander PHEV opladen
Vooral voor rijders van een Mitsubishi Outlander PHEV is het van belang om op de hoogte te zijn van de laadtarieven. Vanwege de relatief kleine batterij kan het opladen van de batterij in sommige gevallen duurder uitpakken dan als de batterij door de benzinemotor wordt opgeladen. Vooral snelladen loont niet vanwege het hoge (start)tarief.
Ook in het buitenland is het opletten. Er zijn veel laadpunten waar je een vast bedrag per laadsessie of voor de duur van de laadsessie betaalt, ongeacht de hoeveelheid stroom.
Ter vergelijking: als je normaal bijvoorbeeld 0,37 eurocent per kWh betaalt, dan kost het ongeveer 4,50 euro om de batterij van een Mitsubishi Outlander PHEV volledig op te laden (excl. aanvullende kosten). Maar als een tarief van 0,37 eurocent per minuut in rekening gebracht wordt, kost dat maar liefst 72 euro (uitgaande van een laadsnelheid van 3,7 kW fase 1).
Check daarom van tevoren welke betaalmethode gehanteerd wordt bij een laadpunt. Dat kan bijvoorbeeld via de app van NewMotion of via de website van Plugsurfing. Op laadpastop10.nl kun je overigens de prijzen van verschillende laadpasaanbieders in Nederland met elkaar vergelijken.