Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo

Stroom tijdelijk opslaan in de auto om later weer te benutten

De toekomst van elektrisch rijden: mijn auto is een batterij

22 mei 2017

Steeds meer huishoudens wekken hun eigen energie op met zonnepanelen. Maar slechts 17% van die groene stroom wordt daadwerkelijk gebruikt en de rest teruggeleverd aan het energienet, blijkt uit onderzoek van energieleverancier Engie. Het zou dus ideaal zijn als je overtollig opgewekte stroom kunt opslaan in een batterij om later te gebruiken, toch? En hoe ideaal zou het zijn als jouw eigen (semi-)elektrische auto als opslagbatterij fungeert? Bij Mitsubishi Motors is dat mogelijk.

De techniek waarbij de (semi-)elektrische auto gebruikt wordt als energieopslag heet Vehicle2Grid (V2G). Er lopen in Nederland meerdere experimenten met V2G-techniek en elektrische auto’s die specifiek zijn omgebouwd voor de praktijktest.

De 100% elektrische Mitsubishi i-MiEV en de plug-in hybride Outlander PHEV waren vanaf hun introductie al geschikt om bidirectioneel te laden, zonder aanpassingen. Dat betekent dat het grote batterijpakket van de auto kan worden geladen én ontladen.

Pilot

Mitsubishi Motors is in samenwerking met Hogeschool van Amsterdam (HvA) Engie, Alliander en Amsterdam Smart City al volop aan het experimenteren met V2G-techniek en de uitkomsten zijn veelbelovend. Twee huishoudens maken gebruik van een lader die twee kanten op laadt. Speciale software berekent op basis van de gewenste vertrektijd en de batterijcapaciteit van de auto op welke momenten er geladen en ontladen moet worden. In een later stadium is dat ook op basis van de eventueel opgewekte energie en piekbelasting van het energienet.

Uit onderzoeksprojecten met V2G komt duidelijk naar voren dat het financieel rendement groter is als gebruik gemaakt wordt van zonnepanelen. Want in plaats van gemiddeld 17% wordt dan maar liefst 70% van de zelf opgewekte zonnestroom daadwerkelijk gebruikt. Tevens wordt een auto – die gemiddeld 92% van de tijd stil staat – slimmer ingezet, terwijl de auto ook nog aanzienlijk meer kilometers op groene stroom rijdt.

ZIE OOK – Infographic: zo snel daalt de accuprijs

Toekomstproof

Met de mogelijkheid om nu al bidirectioneel te laden, laat Mitsubishi Motors opnieuw zien dat het zich goed voorbereidt op de veranderende toekomst, waarbij zogenoemde Smart Grids en Smart Cities een steeds grotere rol zullen spelen. Die ontwikkeling is ook nodig, want als de te verwachte EV-verkoop doorzet en verder alles bij het oude blijft, zijn grote investeringen in het elektriciteitsnet onvermijdelijk.

Als straks elke elektrische rijder om zes uur ’s avonds thuiskomt en zijn auto gaat opladen, ontstaan problemen met het elektriciteitsnet. Dat kan op relatief dure wijze worden opgelost door in heel het land dikkere stroomkabels aan te leggen, maar V2G vangt die pieken en dalen op. Dat staat verder los van het gebruik van zonnepanelen. Die zijn niet noodzakelijk om bidirectioneel te kunnen laden, alleen kan het voor de gebruiker financieel voordeel opleveren.

En nu?

De succesvolle en zeer leerzame pilot van Mitsubishi Motors en partners is bijna afgerond. De behoefte aan V2G zal de komende jaren alleen maar toenemen. De komende jaren blijven bedrijven, netbeheerders en overheid investeren in pilots. Het TKI Urban Energy beheert momenteel tientallen actieve projecten.

Ook Mitsubishi Motors zal aan nieuwe projecten deelnemen om de toegevoegde waarde van V2G aan te tonen. Wat de uitkomst van de pilots ook zal zijn: de Mitsubishi i-MiEV en Outlander PHEV – de populairste plug-in hybride van Nederland – zijn toekomstproof.

Wist jij dat je hier ook ’s nachts zonne-energie kunt ‘tanken’? En dat de A6 bij Almere de eerste energieneutrale snelweg van Nederland wordt?

Ook interessant
ENGIE voorspelt waar nieuwe laadpalen moeten komen
Waarom ik dit laadpunt voor thuis gekozen heb
Mitsubishi Outlander PHEV uitgeroepen tot ‘4WD van het jaar 2020’
250.000ste Mitsubishi Outlander PHEV is een feit
“Hey Siri, speel Baby Shark op Spotify”
Onvrede over onduidelijke laadtarieven voor elektrische auto

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid