Stekkerauto als buffer
Primeur: Nederland stabiliseert elektriciteitsnet met (semi-)elektrische auto
Groene stroom wordt niet constant opgewekt, de zon schijnt immers nooit even fel en de wind waait nooit even hard. Energieleveranciers moeten voortdurend zorgen dat er geen overschotten of tekorten ontstaan. Nu wordt dit geregeld door energiecentrales meer of minder energie te laten leveren. Maar in Nederland gaan we het anders doen, als eerste ter wereld!
Balanshandhaver TenneT en laaddienstenaanbieder The New Motion zetten elektrische auto’s in als buffer om het elektriciteitsnet stabiel te houden. Elk laadpunt is uitgerust met de mogelijkheid om de laadsnelheid geautomatiseerd en centraal aan te sturen. Wanneer de vraag naar elektriciteit hoog is, wordt de laadsnelheid bijvoorbeeld lager. Zo blijft het net in balans.
Het netwerk van The New Motion bestaat uit 25.000 laadpunten in Europa. Als elke laadpaal een kleine bijdrage levert, heeft dit een zinvolle impact op de stabiliteit van het elektriciteitsnet. Alle klanten van The New Motion mogen binnenkort meedoen aan de pilot. Als je een account hebt op The New Motion kun je je aanmelden.
Als jouw laadpunt geschikt is voor dit project, kan de laadsnelheid nu en dan toe- of afnemen op basis van de fluctuaties op het elektriciteitsnet. De gemiddelde laadsnelheid wordt met maximaal 6 procent verlaagd.
Vehicle2Grid
Een elektrische auto als energieopslag gebruiken heet Vehicle2Grid. The New Motion doet dit nu op grote schaal, maar in de toekomst kun jij zelf je eigen opgewekte energie opslaan in jouw elektrische auto. Daarvoor draaien al diverse pilots in Nederland. Bijvoorbeeld in Lombok.