Onderscheidende SUV met bijzondere techniek
Waarom heeft de Mitsubishi Outlander PHEV geen versnellingsbak?
Het wereldwijde succes van de Mitsubishi Outlander PHEV is deels te danken aan de onderscheidende aandrijftechniek. De semi-elektrische SUV is namelijk in meerdere opzichten anders dan andere plug-in hybrides. Het is bijvoorbeeld de enige zonder versnellingsbak. We leggen hier uit waarom.
De meeste hybrides en plug-in hybrides zijn ontwikkeld op basis van een bestaand model met conventionele benzine- of dieselaandrijving. Kort door de bocht wordt dan een elektromotor en een batterij aan het aandrijfsysteem toegevoegd zonder rigoureuze (en kostbare) aanpassingen. In veel gevallen wordt de elektromotor tussen de brandstofmotor en versnellingsbak gemonteerd.
Bij de Mitsubishi Outlander PHEV is dat een ander verhaal. De benzine- en dieselversie van de Outlander en de Outlander PHEV zijn los van elkaar ontwikkeld. Het grote verschil daarbij is dat de PHEV vanaf het begin is ontwikkeld als elektrische auto, met een batterij in het midden en een elektromotor voor en achter. En daaraan is een benzinemotor toegevoegd. Precies andersom dus.
LEES OOK: Video – Outlander PHEV opladen, hoe werkt dat?
Hoe zit het dan met die versnellingsbak?
Welnu, die heeft een elektrische auto niet nodig. Een elektromotor levert direct vanaf stilstand continu zijn maximale trekkracht. Voldoende om een auto vanuit stilstand te laten wegrijden. Maar een elektromotor kan ook aanzienlijk hogere toerentallen draaien.
Met één vaste overbrenging kun je dus vanuit stilstand wegtrekken én een redelijk hoge topsnelheid halen. Een verbrandingsmotor levert alleen voldoende trekkracht binnen een beperkt toerental. Dus moet tussentijds worden geschakeld naar een hogere versnelling om de trekkracht hoog te houden.
Wat doet de benzinemotor dan?
De benzinemotor onder de motorkap van de Outlander PHEV is verbonden met een generator en de voorwielen. Onder normale omstandigheden, met een goed gevulde accu, rijdt het model volledig elektrisch.
Als de batterij leegraakt of een extra krachtige acceleratie gevraagd wordt, start de benzinemotor om de generator aan te drijven. Met de opgewekte stroom wordt de batterij opgeladen. De PHEV rijdt nog steeds elektrisch.
De benzinemotor kan vanaf 60 km/u via een directe overbrenging ook de voorwielen aandrijven, met ondersteuning van de elektromotoren. Boven een snelheid van 125 km/u drijft de benzinemotor altijd de voorwielen aan. Het aandrijfsysteem kiest hiermee de efficiëntste combinatie van de drie krachtbronnen.
Achteruit rijden gebeurt altijd elektrisch. Dit is mogelijk door de stroomsturing naar de elektromotoren om te keren. De elektromotoren draaien dan in tegengestelde richting.
LEES OOK: Mitsubishi Outlander PHEV (2019) grondig vernieuwd: dit zijn de verschillen
Wat is het voordeel?
Het ontbreken van een versnellingsbak betekent minder (draaiende) onderdelen, minder gewicht, een eenvoudigere aandrijfconstructie, minder onderhoud en lagere (productie)kosten. Het zegt ook veel over hoe Mitsubishi Motors de Outlander PHEV vanaf het begin heeft benaderd: een elektrische auto met een benzinemotor als hulpbron. En niet als een hybrideauto met een groter accupakket.
Mede hierdoor heeft de Outlander PHEV de grootste elektrische actieradius in zijn klasse, het is de eerste vierwielaangedreven plug-in hybride die zowel de voor- als de achterwielen elektrisch kan aandrijven én nog steeds de enige plug-in hybride die geschikt is voor snelladen. Bovendien is het de voordeligste plug-in SUV op de markt.
Als je dit zo op een rijtje zet, is het niet zo gek dat de Mitsubishi Outlander PHEV met afstand de bestverkochte plug-in hybride van Europa is, toch? Meer weten? Kijk dan op de nieuwe website van de Outlander PHEV.