Terugblik op indrukwekkende historie vol innovatie
100 jaar Mitsubishi Motors: 100 jaar innovatie
Mitsubishi Motors bestaat dit jaar exact honderd jaar. Een prachtig jubileum dat het hele jaar door en op allerlei manieren gevierd wordt. Maar het is ook een mooi moment om terug te blikken op de indrukwekkende historie van het Japanse automerk. Mitsubishi Motors staat bekend als innovatief merk dat in de afgelopen eeuw talloze technische hoogtepunten beleefde. We zetten er een aantal op een rij. Let op: het gaat hier om slechts een greep uit de rijke geschiedenis die vooral op het gebied van duurzaamheid veel voor Mitsubishi Motors betekend heeft. Bekijk hier de volledige lijst met hoogtepunten.
1917 – Model A
De geschiedenis van Mitsubishi Motors begon in 1917 met de lancering van de Model A. Het was een van de eerste in serie-geproduceerde automobielen in Japan, waarvan toentertijd 22 exemplaren gebouwd werden. Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan werd de Model A overigens gebruikt voor een bijzonder project.
1936 – PX33
De Mitsubishi PX33 was de eerste Japanse auto met permanente vierwielaandrijving. Maar dat niet alleen. Het vooroorlogse model was daar ook de eerste met een direct ingespoten dieselmotor.
1971 – Mitsubishi Minica Van EV
Mitsubishi Motors begon in de jaren zestig al met de ontwikkeling van een volledig elektrisch aangedreven auto. Uiteindelijk werden in 1971 tientallen exemplaren van de Minica Van EV geleverd aan de Japanse overheid en diverse energiebedrijven. Het model was voorzien van loodsaccu’s en haalde een topsnelheid van 80 km/u. Dezelfde aandrijftechniek werd later ook in de Minicab Truck en Delica Van geleverd.
1976 – Silent Shaft Technology
De zogeheten Silent Shaft Technology werd door Mitsubishi Motors uitgevonden en was een belangrijke innovatie om trillingen in grote viercilindermotoren te reduceren. De gepatenteerde techniek werd later in licentie geproduceerd door Porsche, Saab en Fiat.
1982 – Mitsubishi Pajero
Met de introductie van de Pajero zette Mitsubishi in 1982 een belangrijke stap in de wereld van de terreinwagens. Met dit model nam Mitsubishi in 1983 voor het eerst deel aan de beruchte Parijs-Dakar-rally, waarna een indrukwekkende reeks van maar liefst twaalf Dakar-overwinningen volgde! Dankzij de vele successen kreeg de Pajero ook de bijnaam ‘King of Desert’.
1985 – Elektronisch geregelde actieve dempers
De vijfde generatie Mitsubishi Galant GLE/E die medio 1985 op de Nederlandse markt kwam, was de eerste auto met Active Electronically Controlled Suspension.
1990 – Traction Control System
Het is niet meer weg te denken in de auto-industrie: elektronisch geregelde tractie controle. Uitgevonden door Mitsubishi Motors in 1990.
1992 – Mitsubishi Libero EV
Na de lancering van de Minica Van EV ging de ontwikkeling van elektrische aandrijving gestaag door. Dat resulteerde onder meer in de lancering van de elektrische Mitsubishi Libero EV in 1992, die vooral bedoeld was voor overheden en bedrijven in Japan. Het model maakte gebruik van nikkel-cadmium batterijen met een oplaadtijd van circa 8 uur. Hij haalde een topsnelheid van 130 km/u en had een actieradius van 200 tot 250 km.
1996 – Gasoline Direct Injection
Moderne benzinemotoren kunnen niet meer zonder, maar de benzinemotor met directe brandstofinjectie – de GDI-motor – is een innovatie van Mitsubishi Motors.
1999 – Mitsubishi FTO EV
Een speciaal prototype van de Mitsubishi FTO – de volledig elektrische FTO EV – noteerde in 1999 een nieuw Guiness World Record door meer dan 2.000 km (2.142,3) af te leggen in 24 uur. Het sportieve model was voorzien van magnesium lithium-ion batterijpakket met een capaciteit van 27 kWh.
2007 – Super All Wheel Control
Met de tiende generatie van Mitsubishi’s indrukwekkende en veelgeprezen Lancer EVO – de Lancer EVO X – introduceert het merk ook het Super All Wheel Control (S-AWC) vierwielaandrijfsysteem dat tot op de dag van vandaag in algemene zin wordt beschouwd als een van de meest geavanceerde 4×4-systemen op de markt.
2009 – Mitsubishi i-MiEV
Mitsubishi Motors was in 2009 de eerste fabrikant ter wereld die een 100% elektrische auto in serieproductie nam: de i-MiEV. Het model heeft een 16 kWh lithium-ion batterijpakket waarmee hij een afstand van 160 km (NEDC) kan afleggen. Door zijn compacte bouw, vier zitplaatsen en praktische bruikbaarheid is de i-MiEV de ideale stadsauto.
2013 – Mitsubishi Outlander PHEV
Na bijna vijftig jaar ervaring met elektrische aandrijving lanceert Mitsubishi Motors in 2013 de Outlander PHEV. Deze ‘Plug-in Electric Vehicle’ is de eerste plug-in hybride SUV ter wereld en is een schot in de roos. Vandaag de dag is de Outlander PHEV met meer dan 100.000 verkochte exemplaren de bestverkochte plug-in hybride in Nederland en de rest van de wereld.
2014 – Mitsubishi MiEV Evolution III
Mitsubishi verscheen 2014 bij de befaamde en loodzware International Pikes Peak Hillclimb aan de start met twee exemplaren van de MiEV Evolution III. Deze spectaculaire, volledig elektrische racewagen met S-AWC, vier elektromoten en een gecombineerd motorvermogen van maar liefst 450 kW (612 pk) werd eerste én tweede in de ‘EV prototype klasse’ en verpulverde het vorige record met 30 seconden!
2015 – Baja Portalegre
Met de deelname aan de Baja Portalegre in 2015 – de loodzware non-stop rally in Portugal – was Mitsubishi Motors de eerste fabrikant die met een plug-in hybride deelnam aan een officiële rally. Aan de start verscheen een speciaal geprepareerde Outlander PHEV, waarmee het rallyteam na na 11 uur en 45 minuten en een totale afstand 670 km over de finish kwam. Het voornaamste doel van de deelname was ervaring opdoen en zo veel mogelijk data verzamelen voor verbetering van de productiemodellen.
2017 – Outlander PHEV met EV Priority
De vernieuwde Mitsubishi Outlander PHEV die begin 2017 in Nederland geïntroduceerd werd, heeft een nieuwe speciale EV Priority-functie. Die zorgt ervoor zorgt dat je 100% elektrisch rijdt en geen enkel druppel brandstof verbruikt.
2018 – Mitsubishi Eclipse Cross
De nieuwste innovaties van Mitsubishi Motors zijn grotendeels te vinden de nieuwe Eclipse Cross, die laat zien in welke richting het merk zich de komende jaren beweegt. Behalve S-AWC met Yaw Control is de compacte SUV ook voorzien van diverse semi-autonome rijsystemen voor extra comfort en veiligheid. Denk aan Forward Collision Mitigation System (FCM), Adaptive Cruise Control (ACC), Blind Spot Warning (BSW) en Lane Departure Warning. Ook het innovatieve Smartphone Link Display Audio (SDA), een touchpad controller en een head-up display die verschillende soorten informatie kan tonen, dragen bij aan het vooruitstrevende karakter van Mitsubishi Motors.