Plug-in hybride SUV kan ook 100% elektrisch rijden
Zo werkt de EV Priority-functie van de Mitsubishi Outlander PHEV
De nieuwste Mitsubishi Outlander PHEV die begin 2017 in Nederland geïntroduceerd werd, heeft niet alleen een rijkere uitrusting en een nieuw infotainmentsysteem. Er is ook een EV Priority-functie toegevoegd, die ervoor zorgt dat je 100% elektrisch rijdt en geen enkel druppel brandstof verbruikt.
LEES OOK: Automerken omarmen lithium-ion accu, maar waarom?
De EV Priority-functie maakt het mogelijk om met de Mitsubishi Outlander PHEV volledig elektrisch te rijden, zonder dat de benzinemotor aanslaat om de batterij op te laden. Dat doen alle versies van de Outlander PHEV in principe ook in EV-mode, tenzij zware stroomgebruikers zoals de airco en de verwarming zijn ingeschakeld.
Met een druk op de EV Priority-schakelaar krijgt het rijden op elektriciteit dus voorrang op een zo groot mogelijke actieradius. Handig voor als je veel korte stukjes rijdt en gewoon gebruik wilt maken van de airco en/of de verwarming. Of als je geruisloos en 100% elektrisch door de stad, in je eigen straat of tijdens vakantie op het terrein van de camping wilt rijden zonder dat de brandstofmotor bijspringt.
Met een volgeladen batterij kan de Outlander PHEV volgens de officiële testmethode (NEDC) maximaal 54 kilometer volledig elektrisch rijden. Als de benzine- en de elektromotor optimaal samenwerken, bedraagt de actieradius op een volle tank brandstof en een volgeladen accu meer dan 800 kilometer.
Paar uitzonderingen
Met behulp van de EV Priority-functie geef je het aandrijfsysteem de opdracht om de verbrandingsmotor – die behalve als aandrijfmotor ook fungeert als generator – uit te laten. Er is echter een aantal situaties waarin de motor alsnog aan kan slaan in EV Priority-modus.
Bijvoorbeeld als de climate control zeer hard moet werken om de gewenste temperatuur in het interieur te krijgen, bijvoorbeeld ’s ochtends op een koude winterdag of als de auto urenlang in de brandende zon heeft gestaan. Om te voorkomen dat het aircosysteem de hele batterij leeg trekt, springt de motor aan om extra vermogen te leveren.
Als je hoe dan ook wilt voorkomen dat de motor aanslaat, is het advies om de klimaatbeheersing uit te schakelen voordat je de auto uitzet. Die blijft dan ook uit als je de auto de volgende keer weer start. De EV Priority-functie moet je ook iedere keer opnieuw inschakelen.
De motor zal ook starten als je de voorruitverwarming (defroster) inschakelt, tijdens het rijden het gaspedaal vol intrapt (kick-down) of harder gaat dan 120 km/u.
Waarom zo populair?
De Mitsubishi Outlander PHEV is sinds de introductie in 2013 uitgegroeid tot de bestverkochte plug-in hybride ter wereld. Ook in Nederland en de rest van Europa staat hij op nummer 1. Dat is natuurlijk niet voor niets.
De Outlander PHEV is de eerste plug-in hybride in SUV-formaat, waarbij geen concessies gedaan zijn ten aanzien van ruimte en functionaliteit. Hij is voorzien van ingenieuze S-AWC vierwielaandrijving voor superieure tractie en extra terreinwaardigheid. Het is de eerste vierwielaangedreven plug-in hybride die zowel de voor- als de achterwielen elektrisch kan aandrijven. De Outlander PHEV is ook nog altijd de enige plug-in hybride die geschikt is voor snelladen. Hij mag 1.500 kilo trekken en is prijstechnisch ook nog aanzienlijk interessanter dan vergelijkbare modellen van de concurrentie. Lees hier meer over de Outlander PHEV.
Binnenkort met een stekkerauto op vakantie? Kijk hier voor tips over laden in het buitenland. Met de Mitsubishi Outlander PHEV én caravan op vakantie? Lees hier waarmee je rekening moet houden.