Forse toename elektrische auto's geen probleem voor huidig netwerk
Nederlands elektriciteitsnet klaar voor EV-storm
Als straks honderdduizenden (semi-)elektrische auto's in Nederland rijden, kan het elektriciteitsnet dat wel aan? Krijgen we problemen met stroomstoringen als heel veel auto's tegelijkertijd staan te laden? Het zijn vraagstukken waarmee we steeds vaker te maken krijgen naarmate de verkoop van stekkerauto's toeneemt. Volgens TenneT, beheerder van het Nederlandse hoogspanningsnet, zorgt de opmars van (PH)EV's niet voor grote problemen.
We ontkomen er niet aan. Elektrische mobiliteit heeft de toekomst. De vooruitzichten op het gebied van rijbereik en kostprijs zijn heel gunstig. Vraag en aanbod van (semi-)elektrische auto’s zal de komende jaren explosief toenemen.
Ook zijn er steeds meer overheden die overwegen om de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s op termijn te verbieden. Bijvoorbeeld in Frankrijk en Engeland, waar deze plannen hebben geleid tot hevige discussies. Want het elektriciteitsnet zou daar niet op berekend zijn. Als duizenden (PH)EV’s tegelijkertijd staan te laden, ontstaan stroomstoringen en om die te voorkomen moeten extra energiecentrales gebouwd worden, is een veelgehoord argument.
TenneT
Nederlandse netbeheerders voorzien geen problemen met het elektriciteitsnet. Netbeheerder TenneT benadrukt dat – als zeven miljoen huishoudens een elektrische auto zouden rijden – het stroomverbruik met “slechts” 21 TWh (terawattuur) toeneemt bovenop het huidige, landelijke verbruik van 120 TWh. Die berekening is op basis van een gemiddelde kilometrage van 15.000 km/jaar en een stroomverbruik van 20 kWh per 100 km per auto.
Door de uitbreiding van het laadnetwerk, de verbetering van de laadsnelheid en de ontwikkeling van de batterijtechniek zullen niet alle auto’s tegelijk op dezelfde plek worden opgeladen.Toekomstige elektrische modellen zullen in de meeste gevallen maar één keer per week aan de lader moeten. Daardoor worden de laadsessies beter verdeeld. We staan immers ook niet met honderden auto’s tegelijk bij een tankstation te wachten.
Geschikt voor balanceren van elektriciteitsnet
Mocht het wél nodig zijn, kan overbelasting van het elektriciteitsnet snel worden geëlimineerd. Ten eerste is het nu al mogelijk om een laadsessie te beëindigen als overbelasting dreigt en die uit te stellen tot een moment dat er weinig elektriciteitsvraag is (bijvoorbeeld ’s nachts).
Bovendien hebben Jedlix en ElaadNL afgelopen juli, onder toeziend oog van TenneT, gedemonstreerd dat elektrische auto’s nu al kunnen worden ingezet als reservevermogen om het elektriciteitsnet te balanceren.
Om het elektriciteitsnet stabiel te houden op een frequentie van 50Hz, moeten vraag een aanbod van elektriciteit in balans zijn. Door de toenemende productie van zon- en windenergie moet die balans steeds vaker worden bijgestuurd. De hoeveelheid zon- en windenergie die aan het elektriciteitsnet wordt geleverd, is immers afhankelijk van de weersomstandigheden.
Balansverstoringen in het elektriciteitsnet komen altijd onverwachts en moeten vrijwel direct worden gecorrigeerd. Volgens Europese regelgeving moet de Nederlandse netbeheerder hiervoor een reservevermogen van 100 megawatt paraat hebben. Dat reservevermogen wordt doorgaans geleverd door (fossiele) elektriciteitscentrales, maar de praktijkproef van TenneT bewijst dat ook elektrische auto’s voor deze taak uitstekend geschikt zijn.
Bij het testcentrum van ElaadNL in Arnhem, waar noodzakelijke meetinstrumenten aanwezig waren om te verifiëren dat de elektrische auto’s inderdaad snel genoeg reageren op signalen van TenneT, bleek dat die in staat zijn om binnen de vereiste 30 seconden te reageren. Later volgen nog veel meer van dit soort testen.
Een elektrische auto als ‘reservevermogen’ in combinatie met ‘smart charging’ kan extra voordeel opleveren voor de autogebruiker. Lees hier meer over zo’n slim energienetwerk.
En wist jij dat de 100% elektrische Mitsubishi i-MiEV en de plug-in hybride Outlander PHEV sinds hun introductie al geschikt zijn om bidirectioneel te laden?