Aanhoudende groei in dalende automarkt.
Europese verkoop Mitsubishi Outlander PHEV schiet door het dak
De Mitsubishi Outlander PHEV is niet te stoppen. Het model weet steeds meer Europese automobilisten te overtuigen. Om je een idee te geven: in de eerste drie kwartalen van 2019 is de Europese verkoop maar liefst 78% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Het is alweer zes jaar geleden toen de Mitsubishi Outlander PHEV in Europa geïntroduceerd werd. In die jaren is best veel veranderd in de auto-industrie, maar één ding is hetzelfde gebleven: het is de concurrentie nog steeds niet gelukt om de Outlander PHEV te verslaan. De populairste plug-in hybride van Europa dendert stevig door en weet nog steeds te verrassen met zijn groeiende verkoopcijfers.
Als je kijkt naar de Europese verkoop van de Outlander PHEV in de eerste negen maanden van 2019, dan zien we een groei van maar liefst 78% ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Deze forse toename is opnieuw het bewijs dat automobilisten kiezen voor de voordelen van de Outlander PHEV.
Unieke combinatie
Met een volgeladen batterij kan de Outlander PHEV een afstand van 45 kilometer volledig elektrisch rijden (volgens de WLTP). Dat is meer dan de 38 km die Europeanen gemiddeld per dag rijden, en ruim meer dan de gemiddelde woon-werkafstand in Nederland, die volgens het CBS 22,6 kilometer bedraagt.
Als de batterij leegraakt of als een extra krachtige acceleratie gevraagd wordt, fungeert de benzinemotor als generator om de batterij op te laden. Tot een snelheid van 135 km/u worden de wielen altijd aangedreven door de elektromotoren. Je kunt ook stroom ‘bewaren’ om later op de route volledig elektrisch te rijden, zonder dat de benzinemotor inschakelt. Met een volle tank benzine kun je met de Outlander PHEV circa 700 kilometer overbruggen.
Het gemiddelde verbruik van de Outlander PHEV bedraagt 2,0 l/100 km volgens de officiële test, met een bijbehorende CO2-uitstoot van slechts 46 g/km. Maar dat is niet alles, want met een Outlander PHEV ben je ook nog eens verzekerd van een ruime en comfortabele gezinsauto, met vierwielaandrijving, een riante uitrusting, een lekker hoge zitpositie én 1.500 kg trekgewicht. En dat allemaal voor onder de 40.000 euro. Waar elders vind je zo’n combinatie?
LEES OOK: Waarom heeft de Outlander PHEV geen versnellingsbak?
20% is PHEV
Met 26.934 verkochte exemplaren in de eerste drie kwartalen van 2019 neemt de Outlander PHEV 20% van de Europese Mitsubishi-verkoop voor zijn rekening. Daarmee is en blijft het de bestverkochte plug-in hybride in Europa, met een cumulatieve verkoop van 151.735 stuks sinds de lancering in oktober 2013.
De totale verkoop van Mitsubishi Motors in Europa kwam deze periode uit op 134.886 auto’s. Dat is een toename van 7% ten opzichte van een jaar geleden, terwijl de totale Europese autoverkoop 1,6% daalde.
De Mitsubishi Space Star is met 30.373 stuks de bestverkochte Mitsubishi in Europa, gevolgd door de Outlander PHEV (26.934) en de ASX (24.585). Duitsland (41.930) is de grootste afzetmarkt voor Mitsubishi Motors in Europa, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (22.625) en Spanje (11.969). Nederland staat op plek vijf met 5.710 verkochte Mitsubishi’s in de eerste negen maanden van 2019.
LEES OOK: Mitsubishi Motors grootste stijger in Europese Unie