Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo
electric car charge

Extra snel én extra voordelig

Snelladen voor de prijs van groene stroom

17 augustus 2016

Ongeveer 75% van alle berijders van elektrische auto's en plug-in hybrides heeft geen eigen oprit. Dat betekent dat veruit de meeste stekkerauto's moeten worden opgeladen bij publieke laadpunten, waar je in de meeste gevallen een hogere prijs per kWh betaalt dan thuis. Oneerlijk, vinden ze bij Fastned, exploitant van snellaadstations in Nederland.

Snelladers zijn een stuk sneller dan ‘normale’ laadpalen. De korte wachttijd voor een bijna volle batterij zorgt ervoor dat elektrisch rijders hun weg weer snel kunnen vervolgen. Dat vergroot ook het gemak en het rijplezier voor de ruim 200.000 berijders van elektrische auto’s en plug-in hybrides in Nederland. Maar snelladen heeft ook z’n prijs. Super snel internet kost ook meer dan een langzame verbinding, nietwaar?

Niet overal dus: Fastned introduceert nu een abonnement waarmee je voor slechts 19 cent per kWh kunt snelladen bij alle, inmiddels 51 Fastned-stations in Nederland. Dat is vergelijkbaar met de gemiddelde prijs voor groene stroom thuis, maar dan véél sneller.

Bij een snellaadstation met een vermogen van 50 kWh kun je de batterij van een Mitsubishi Outlander PHEV in 15 tot 30 minuten voor 80% opladen. Het laden bij een openbare laadpaal (circa 11 kWh) duurt aanzienlijk langer (3-4 uur) en kost gemiddeld 30 cent per kWh.

Een reguliere wandcontactdoos thuis levert een vermogen van 3,6 kWh, maar door een beveiliging op de kabel kan meestal met maximaal 2,3 kWh geladen worden. In dit geval duurt het circa 5 uur om de batterij volledig op te laden.

fastned

Met het zogeheten Fastned Power abonnement ben je het goedkoopst uit vanaf 1 laadbeurt van 17 kWh per week. Het abonnement kost 24 euro per maand en er worden geen verdere kosten in rekening gebracht. Volgens Fastned zijn de kosten van een laadpunt thuis – inclusief installatie, maandelijkse abonnementskosten en eventuele onderhoudskosten – vergelijkbaar met een zes jaar lang Fastned Power abonnement.

Belangrijkste in dit verhaal is dat je in Nederland steeds sneller en voordeliger kunt snelladen. Weet je nog, al die files bij tankstations net over de grens. Iedereen wil zo goedkoop mogelijk tanken, ook als je daarvoor ietsje verder moet rijden. Dat geldt ook voor berijders van EV’s en PHEV’s die stroom moeten “tanken”. Waarom zou je niet profiteren van een lagere prijs als dat wel kan?

Ook interessant
ENGIE voorspelt waar nieuwe laadpalen moeten komen
Waarom ik dit laadpunt voor thuis gekozen heb
Mitsubishi Outlander PHEV uitgeroepen tot ‘4WD van het jaar 2020’
250.000ste Mitsubishi Outlander PHEV is een feit
“Hey Siri, speel Baby Shark op Spotify”
Onvrede over onduidelijke laadtarieven voor elektrische auto

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid