Zorgvuldig beleid resulteert in verkoop- en winstgroei.
Verkoop Mitsubishi Motors stevig in de lift
Het groeiplan 'Drive to Growth' dat Mitsubishi Motors in 2017 presenteerde, begint zijn vruchten af te werpen. De verkoop groeit op alle continenten en de nettowinst is in tien jaar niet zo hoog geweest als nu. En als we de voorspellingen mogen geloven, zet die stijgende lijn nog wel een tijdje door.
Mitsubishi Motors verkocht vorig jaar in Europa 165.259 auto’s. Dat is 19% meer dan een jaar eerder. In de meeste landen werden stevige groeicijfers genoteerd, zo ook in Nederland waar zelfs 43% meer verkocht werd. Ook was het voor het eerst sinds 2000 dat Mitsubishi Motors in Duitsland – de grootste automarkt van Europa – in één jaar meer dan 50.000 auto’s verkocht.
De Space Star was met 36.031 verkochte exemplaren (+19%) de bestverkochte Mitsubishi in 2018, gevolgd door Mitsubishi ASX (32.362 stuks) die ondanks zijn leeftijd nog altijd zeer gewild is in Europa. De Eclipse Cross klom in zijn eerste verkoopjaar direct naar de derde plek met 27.279 verkochte modellen.
De groei in Europa komt redelijk overeen met de wereldwijde groei van Mitsubishi Motors. In fiscaal jaar 2018 (1 april 2018 tot 31 maart 2019) leverde het Japanse merk 1.244.000 auto’s af, ofwel 13% meer dan een jaar eerder. Ter vergelijking: in fiscaal jaar 2017 werden wereldwijd wereldwijd 1.101.000 Mitsubishi’s verkocht, 19% meer dan het jaar daarvoor.
LEES OOK: Topnotering voor Mitsubishi Motors in klanttevredenheidsonderzoek
Succes Outlander PHEV
De grootste stijger ten opzichte van een jaar eerder is de Mitsubishi Outlander PHEV, dankzij de grondig vernieuwde versie na de zomer van 2018 op de markt kwam. In het volledige verkoopjaar 2019 zal afzet van de Outlander PHEV nog verder stijgen, net als elders in de wereld.
In de laatste maanden van 2018 verdubbelde de verkoop ten opzichte van een jaar eerder, met gemiddeld meer dan 3.000 verkochte exemplaren per maand. In april 2019 werd de 200.000ste Outlander PHEV in de wereld verkocht, terwijl één jaar geleden pas de 100.000ste verkocht werd. Zes jaar na de introductie van de Outlander PHEV is de plug-in hybride SUV populairder dan ooit.
De toenemende interesse in de Mitsubishi Outlander PHEV komt ook deels door de veranderende ‘mindset’ van Europese klanten, die de échte voordelen van de plug-in hybride SUV steeds meer weten te waarderen. Niet aangemoedigd door belastingvoordelen, maar door de semi-elektrische aandrijving, de ruimte en het comfort.
LEES OOK: Volgende generatie plug-in hybride SUV: wat kunnen we verwachten?
ASX en L200
De verdere groei van Mitsubishi Motors zal in 2019 geholpen worden door de introductie van de grondig vernieuwde Mitsubishi L200 en Mitsubishi ASX, later dit jaar. Beide modellen zijn voorzien van het nieuwste ‘Dynamic Shield’ familiegezicht van Mitsubishi Motors dat later ook op andere modellen is terug te zien.