Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo

Uniek project van start in Hoorn.

Mitsubishi Outlander PHEV als energiebron voor bouw VOC-schip van afvalplastic

04 januari 2020

In Hoorn is een bijzonder project van start gegaan. In een kleine werkplaats langs het Markermeer zal een replica van een enorm VOC-schip uit de 17e eeuw gebouwd worden. Niet van hout, maar van afvalplastic! En ook nog eens op een plek zonder water- gas en elektriciteitsaansluiting. De stroom die nodig is om het schip te bouwen, komt uit de batterij van een Mitsubishi Outlander PHEV! Wij nemen een kijkje achter de schermen bij ‘Clean2Anywhere’.

Clean2Anywhere

Het is koud en guur als we in december 2019 de werkplaats van Clean2Anywhere bezoeken, ook wel ‘Clean2A’, op een landtong dat uitsteekt in het Markermeer. In de houten ‘zaagloods’, ingebouwd tussen twee zeecontainers, staat een houtkachel te branden. Grote ramen in het dak zorgen voor daglicht in de werkplaats. Er hangen geen lampen. Op de kachel staat een ouderwetse fluitketel te stomen voor de koffie. Er is geen water- gas en elektriciteitsaansluiting. Alles is hier bewust zelfvoorzienend.

Stapsgewijs wordt de ‘scheepswerf’ uitgebreid met een informatie- en demonstratiecentrum en een inspiratiepaviljoen. En ‘circulaire’ toiletten met een algengenerator om het water te zuiveren.

‘Afval bestaat niet’

Het project Clean2Anywhere is een initiatief van Edwin ter Velde – een buitengewoon bevlogen en gemotiveerde Noord-Hollander die op bijzondere wijze wilt aantonen dat afvalplastic een waardevolle grondstof is. “Afval bestaat niet. Het doel van het project is ‘iedereen laten ontdekken; weggooien is zonde!’ Er is toch geen molecuul in het materiaal veranderd? Afval is grondstof. Het is niet waardeloos, maar waardevol”, zegt Edwin.

De bouw van een veertig meter lang en twaalf meter hoog VOC-fluitschip uit afvalplastic is een vervolg op een eerder ‘onmogelijk project’ dat Edwin met succes voltooide. Voor het project Clean2Antarctica bouwde hij een voertuig uit afvalplastic, dat volledig rijdt op zonne-energie en waarmee hij een jaar geleden met zijn vrouw Liesbeth dwars door Antarctica trok. Zij werden voor gek verklaard, maar het lukte.

Het volgende project is nog gekker, zoals Edwin zelf zegt. Hij gaat een levensechte replica van een 17e eeuws fluitschip bouwen, volledig van afvalplastic, waarmee Edwin en Liesbeth over tien jaar willen varen naar Batavia (het huidige Jakarta). Omdat Edwin en Liesbeth begaan zijn met het milieu, van waarde willen zijn en ervan overtuigd zijn dat het kán. “Met een beetje VOC-mentaliteit.”

Hoorn

Dat dit allemaal in Hoorn gebeurt, is geen toeval. De gemeente heeft Edwin gevraagd om zich hier te vestigen. Goed voor bewustwording, educatie en historisch besef. Hoorn heeft een rijk VOC-verleden en het fluitschip dat gebouwd zal worden, werd ook nog eens in de 17e eeuw ontworpen door een Hoornse koopman: Pieter Jansz Vael (ook bekend als Liorne).

Edwin benadrukt echter dat het niet per se gaat om het bouwen van een fluitschip. Het gaat meer om het symbool en de aandacht die hij met dit project wilt bereiken. “Het is een groot experiment dat door breed maatschappelijke samenwerking moet worden gerealiseerd.”

Stadsjutten

Een belangrijk kenmerk van dit project is dat het benodigde plastic ook wordt verzameld door zogenoemde ‘stadsjutters’. Met behulp van een aansprekende campagne worden alle inwoners van Hoorn, Zaanstad en op termijn andere steden geïnspireerd om mee te helpen om zo veel mogelijk (rondzwervend) afvalplastic in te zamelen. Dat plastic wordt verknipt, gewassen en omgesmolten tot kunststof planken waarmee het schip gebouwd wordt.

Kleinste boot met grootste impact

Het enige ‘probleem’ is dat het gerecyclede, onversterkte plastic (nog) niet sterk genoeg is. De romp van het fluitschip zal het begeven tijdens de bouw en een hoge mast van dit materiaal blijft niet staan. Daarom zijn Edwin en Liesbeth nu eerst bezig met de bouw van een 17e eeuws werkbootje. Zo’n bootje was toentertijd onmisbaar om vanaf het grote fluitschip aan land te komen.

Edwin zegt dat er nog veel hordes moeten worden genomen en werkt samen met specialisten uit de kunststofindustrie om de stijfheid van het gerecyclede plastic te optimaliseren. Met de bouw van het werkbootje zal veel kennis worden opgedaan. Maar één ding weet hij zeker: “Met deze werkboot varen wij in augustus 2020 mee met de officiële parade van SAIL Amsterdam. De kleinste boot met de grootste impact!”

Mitsubishi Outlander PHEV

Ander belangrijk kenmerk van dit project is dat Edwin en Liesbeth grotendeels afhankelijk zijn van sponsoren en vrijwilligers om het fluitschip te kunnen bouwen. Ten eerste worden de plastic planken gemaakt en gedoneerd door een gespecialiseerde partner. Ook is de grond en de baai langs het Markermeer door de eigenaar ter beschikking gesteld voor het project Clean2Anywhere. Dat niet alleen, ook Mitsubishi Motors Nederland is sponsor.

Edwin en Liesbeth hebben de beschikking over een nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV, waarmee op de eerste plaats de vervoersbehoeften worden ingevuld. Tegelijkertijd wordt de geavanceerde technologie van de Outlander PHEV benut om de werkplaats van elektriciteit te voorzien.

In de werkplaats ligt een batterij uit een Mitsubishi Outlander PHEV die fungeert als opslagbatterij voor duurzaam opgewekte stroom. Deze lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 7 kWh en is gekoppeld aan een transformator met een 230V-aansluiting. Ondanks het feit dat er geen elektriciteitsaansluiting is, heeft Edwin ‘gewoon’ een stopcontact ter beschikking om te kunnen zagen, schuren of boren met een elektrisch apparaat. Ideaal!

Deze apparatuur is ter beschikking gesteld door het bedrijf Ecaraccu, opgericht door Mitsubishi-dealer Peter Ursem. Dit is het eerste bedrijf in Nederland dat gespecialiseerd en gecertificeerd is om een batterijpakket uit een (semi-)elektrische auto te demonteren en hergebruiken in een nieuwe toepassing.

Ook bijzonder: indien nodig kan de Mitsubishi Outlander PHEV van Edwin en Liesbeth ook direct stroom leveren, bijvoorbeeld om de opslagbatterij op te laden. Ook hiervoor is de benodigde apparatuur aanwezig. De Mitsubishi Outlander PHEV is een van de weinige (semi-)elektrische auto’s waarbij de batterij ook kan worden ontladen (bi-directioneel). Elke Outlander PHEV sinds de introductie in 2013 is hiervoor geschikt.

In geval van nood kan de Mitsubishi Outlander PHEV altijd, ook met een lege batterij, naar de dichtstbijzijnde laadpaal rijden dankzij de benzinemotor die als generator fungeert, en met een volgeladen batterij weer terug om stroom te leveren. Edwin ziet dit niet graag gebeuren, aangezien hij veel waarde hecht om zelfvoorzienend te zijn. Maar het feit dát het kan, is bijzonder en uniek in de auto-industrie.

LEES OOK: Primeur: Mitsubishi Outlander PHEV als energieopslag voor kantoorpand

Ook interessant
“Waarom ik nog steeds blij ben met dit laadpunt”
Mitsubishi-rijder aan het woord: “Over eerste keren en Mitsubishi Pechhulp”
‘Nostalgie in de teststraat’
Onderzoek: Mitsubishi Motors merk met minste motorstoringen
‘Ineens is een auto dan geen auto meer’
Laadpaal-avonturen

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid