Samenwerking met NewMotion, TenneT en Nuvve
Mitsubishi Outlander PHEV speelt hoofdrol in groot V2G-project
Mitsubishi Motors start een grote praktijktest met Vehicle-to-Grid-techniek (V2G). Het gaat hier om een test waarbij de batterij van een (semi-)elektrische auto is verbonden met het elektriciteitsnet en dient als buffer om een overschot aan energie op te slaan. Op piekmomenten, als de energievraag hoog is, wordt die energie weer teruggegeven aan het net.
Wat is het belang van V2G?
We maken met z’n allen steeds meer gebruik van hernieuwbare energiebronnen, zoals wind- en zonne-energie, maar die zijn afhankelijk van de weersomstandigheden. Als de zon schijnt en het hard waait, wordt veel stroom opgewekt. Als het donker is en er geen wind waait, precies andersom.
Maar of het nu licht of donker is, wind of geen wind: het licht moet altijd branden. Daarom is het belangrijk dat het elektriciteitsnet continu in balans is, hoe veel of weinig groene stroom op dat moment ook wordt opgewekt.
Om dit te realiseren, moet overtollig opgewekte zonne- en windenergie worden opgeslagen in een buffer, die de stroom ook weer kan teruggeven aan het elektriciteitsnet (balanceren) als er veel vraag is naar energie terwijl er geen duurzame stroom wordt opgewekt.
LEES OOK: Nederlands elektriciteitsnet klaar voor EV-storm
Mitsubishi Outlander PHEV
Je kunt het hele land volbouwen met opslagbatterijen, maar dat wordt een heel duur grapje. Het is verstandiger om bestaande middelen in te zetten als buffer. Op dit gebied speelt Mitsubishi Motors een belangrijke rol.
In dit V2G-project wordt de lithium-ion-batterij van de Mitsubishi Outlander PHEV gebruikt als energiebuffer. Er rijden in Nederland immers meer dan 25.000 exemplaren rond en het model is – in tegenstelling tot de meeste (semi-)elektrische auto’s van dit moment – sinds de introductie in 2013 al geschikt om te laden én ontladen (bi-directioneel laden).
Elektrische auto’s zijn in eerste instantie gemaakt om op te laden, niet om stroom af te geven. Hiervoor zijn specifieke aanpassingen nodig, maar dus niet bij de Mitsubishi Outlander PHEV en dat scheelt kosten.
Samenwerkingspartners
Mitsubishi Motors werkt in de pilot samen met NewMotion, een van de grootste aanbieders van elektrische oplaadpunten in Europa, netbeheerder TenneT en Nuvve. Laatstgenoemde partij ontwikkelde het zogeheten GID Integrated Vehicle Platform GIVe dat de elektriciteitsstroom van en naar elektrische auto’s regelt. Daarmee heeft de berijder altijd de juiste hoeveelheid elektriciteit voor het gewenste aantal kilometers en wordt de beschikbare stroom voor het elektriciteitsnet geoptimaliseerd.
Verdienmodel
De toepassing van V2G-technologie creëert ook een nieuw verdienmodel. Door van elektrische voertuigen een energiebron te maken, zouden eigenaren om een financiële vergoeding kunnen vragen van hun energieleverancier.
Deze pilot is onderdeel van een bredere strategie en een serie pilots die het elektriciteitsnet voorbereiden om het groeiende volume van hernieuwbare energie te kunnen opvangen. Mitsubishi Motors zal de V2G-techniek gedurende de pilot uitvoerig monitoren en is vastberaden nieuwe (zakelijke) kansen te creëren door gebruik te maken van de batterijen van elektrische auto’s.
Meer weten over de Mitsubishi Outlander PHEV? Kijk HIER voor meer informatie.