Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo
Mitsubishi Outlander PHEV NewMotion

Nieuwbouwprojecten optimaal benutten voor verduurzaming wagenpark

Verplichte laadpaal bij nieuwbouwwoning: goed idee?

08 augustus 2018

De Britse regering wil dat elke nieuwbouwwoning verplicht wordt uitgerust met een laadpaal om een elektrische auto op te laden, voor zover de locatie het toelaat. Dat staat in een plan van het ministerie van Transport. Zouden wij dit in Nederland ook moeten verplichten?

Met de verplichte laadpalen moeten automobilisten extra worden gestimuleerd om elektrisch te rijden. De Britten willen de totale CO2-uitstoot tussen nu en 2050 met 80% terugdringen.

Elektrische auto’s spelen een grote rol in het behalen van die doelstelling. Zelfs zodanig dat de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2040 geheel moet stoppen. Ook moeten lantaarnpalen zoveel mogelijk worden uitgerust met laadmogelijkheden. Een briljante oplossing waar we vorig jaar al over schreven.

In ons land zijn afspraken gemaakt om de CO2-uitstoot van het complete Nederlandse wagenpark met 20% te verlagen tussen nu en 2030. Ook moeten in ons land vanaf 2025 minimaal een miljoen elektrische auto’s rondrijden. Dat is behoorlijk ambitieus, vooral in een land waar de wagenpark-verjonging traag is met slechts 5% nieuwe auto’s per jaar (ca. 400.000 op totaal van 8 miljoen). Elektrisch rijden moet dus aan alle kanten aantrekkelijker worden gemaakt.

LEES OOK: Mitsubishi Motors investeert in speciale ‘solid-state’ batterij voor toekomstige elektrische auto

2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Nieuwbouwprojecten optimaal benutten

Aan de autofabrikanten zal het niet liggen. De ontwikkeling gaat in rap tempo, het aanbod groeit. De auto’s rijden steeds verder op één acculading en de prijzen dalen. Maar op het gebied van oplaadmogelijkheden valt er nog veel te doen. Verschillende instanties waaronder RAI Vereniging en ACEA (Europese vereniging van autofabrikanten) luiden de noodklok vanwege het dreigende tekort aan laadpalen.

RAI Vereniging bepleit een vervijfvoudiging (!) van het aantal oplaadpunten in 2020. En volgens de ACEA zijn in 2025 in heel Europa ten minste twee miljoen laadpalen nodig, terwijl er nu nog maar 100.000 in gebruik zijn.

Ander probleem dat zich in Nederland voordoet, is het woningaanbod. Volgens Brancheorganisatie Neprom loopt het woningtekort op tot 600.000 in 2025. Er moet de komende dus fors worden bijgebouwd. Een consortium van ontwikkelaars, beleggers en bouwbedrijven heeft een plan ingediend om tot 2030 een miljoen nieuwe woningen te bouwen in Nederland, dus dat lijkt goed te komen.

In het kader van duurzaamheid krijgt elke nieuwbouwwoning waarvoor na 1 juli 2018 een bouwvergunning is aangevraagd in principe geen gasaansluiting meer. Tevens zijn er verregaande gesprekken gaande om de installatie van zonnepanelen te verplichten bij nieuwbouwprojecten. Dus waarom geen verplichte laadpalen bij nieuwbouwwoningen?

LEES OOK: Waarom laadpalen gunstig zijn voor uw bedrijf

Ook interessant
“Waarom ik nog steeds blij ben met dit laadpunt”
Laadpaal-avonturen
ENGIE voorspelt waar nieuwe laadpalen moeten komen
Waarom ik dit laadpunt voor thuis gekozen heb
Onvrede over onduidelijke laadtarieven voor elektrische auto
Op zoek naar het ideale laadpunt voor thuis

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid