Onderzoek laadpaalaanbieder NewMotion:
‘Nederlander vindt milieu belangrijker dan financieel voordeel bij autokeuze’
Een bijdrage leveren aan het milieu is in Nederland de belangrijkste overweging om voor een elektrisch aangedreven auto te kiezen. Dat stelt NewMotion, de grootste aanbieder van laadoplossingen in Europa, op basis van eigen onderzoek.
Dat met elektrisch rijden geld kan worden bespaard, komt in ons land op de tweede plaats, gevolgd door rijplezier. In Duitsland lijken milieuoverwegingen minder zwaar te wegen. Bij onze oosterburen is rijplezier en uitstraling juist belangrijker bij de keuze voor een elektrische of (plug-in) hybridemodel. Dat betekent overigens niet dat Duitsers lak hebben aan het milieu. Ten opzichte van de Nederlandse doet een groter deel van de Duitse respondenten thuis aan energiebesparing en recycling van afval en regenwater.
Ook wat betreft de aanschaf zijn er grote verschillen te bespeuren. In Nederland wordt 15% van alle (semi-)elektrische auto’s privé aangeschaft. In Duitsland 68%. In de zakelijke markt zijn de cijfers precies omgekeerd. In Nederland rijdt 45% van de respondenten in een elektrische of hybrideauto die gekocht is door de eigen onderneming. In 18% van de gevallen is de auto door de werkgever gekocht en de overige 23% rijdt in een leaseauto. In Duitsland rijdt slechts 10% in een (semi-)elektrische leaseauto.
LEES OOK: Video – Outlander PHEV opladen, hoe werkt dat?
Verder kwam in het onderzoek naar voren dat 48% van de Nederlandse respondenten jaarlijks meer dan 900 euro bespaart door elektrisch te rijden. In Duitsland denken ze daar anders over. Een kwart denkt helemaal niets te besparen.
NewMotion voerde tussen augustus 2017 en januari 2018 een wereldwijd onderzoek uit onder bijna 7.000 respondenten in 41 landen, waaronder 2.800 Nederlanders en 2.847 Duitsers.
Elektrische toekomst
Onder de vlag van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi zet Mitsubishi Motors de komende jaren vol in op elektrificatie, is te lezen in het vorig jaar gepresenteerde toekomstplan. Binnen nu en 2022 worden bijvoorbeeld twaalf elektrische auto’s op de markt gebracht. Ook wordt fors geïnvesteerd in de ontwikkeling van ‘revolutionaire’ solid-state batterijen.
Daarbij is een ook belangrijke rol weggelegd voor de Mitsubishi Outlander PHEV, met meer dan 100.000 registraties de bestverkochte plug-in hybride in Europa. De geavanceerde aandrijftechniek van Mitsubishi Motors zal op termijn ook voor andere modellen binnen de Alliantie gebruikt worden.
LEES OOK: Mitsubishi Outlander PHEV speelt hoofdrol in groot V2G-project