Mitsubishi-rijder aan het woord: Vivianne Bendermacher.
Op zoek naar het ideale laadpunt voor thuis
Vivianne Bendermacher, bekend als vaste technologie-deskundige van RTL Boulevard en oprichter van technologieplatform Techionista.com en de Techionista Academy, schrijft als gastredactrice over haar ervaringen met de Mitsubishi Outlander PHEV. In deze editie: de zoektocht naar het ideale laadpunt voor thuis.
Jarenlang woonden wij in een pittoresk rijtjeshuis in Haarlem. Parkeren moesten we in een straatje verderop, waar zelden een parkeerplek te vinden was. Een eigen laadpunt zat er sowieso niet in. Maar inmiddels hebben we de randstad verlaten en onze intrek genomen in een huis met een heuse oprit. En dat betekent dat we nu eindelijk ruimte hebben voor een eigen laadpunt. Ideaal! Niet alleen omdat het wel zo praktisch is om je auto aan huis op te laden, maar het scheelt ook aanzienlijk in je portemonnee. De publieke laadpalen zijn tenslotte een stuk duurder dan je eigen energieleverancier.
Zo gezegd, maar nog niet zo gedaan. Want, zo ben ik inmiddels zelf achter gekomen, kom je heel veel jargon en uiteenlopende meningen tegen als je je verdiept in laadpunten. Daarom neem ik je mee in mijn zoektocht naar de – voor ons – ideale oplossing. Het wordt een tocht langs drie punten: ons huis, de auto en het laadpunt.
Ons huis: 1-fase of 3-fasen aansluiting?
De zoektocht naar het ideale laadpunt begint in je huis. Je moet namelijk eerst uitzoeken of je een 1-fase of 3-fasen aansluiting hebt. Een 1-fase aansluiting vind je in de meeste (oudere) woonhuizen en betekent dat je via één kabel (of ‘fase’) 230 volt je huis binnen krijgt. Een 3-fasen aansluiting heeft niet één, maar drie van die kabels. Oftewel, meer vermogen beschikbaar.
Het antwoord op deze vraag vind je in de meterkast. Als je een 1-fase aansluiting hebt, dan zie je op de elektriciteitsmeter ‘220V’ of ‘230V’ staan. Bij een 3-fasen aansluiting staat daar ‘3×230/400V’. Wij wonen in een nieuwbouwhuis en die worden vaak al standaard voorzien van een 3-fasen aansluiting (zie afbeelding onder). Dat betekent dus dat de elektriciteitsaansluiting in ons huis zowel een 1-fase als een 3-fasen laadpunt aan kan. So far so good.
ZIE OOK: ‘Waarom een PHEV beter is dan een hybride’
De auto: 1-fase of 3-fasen laden?
Fijn om te weten dat ons huis een 3-fasen aansluiting heeft en dus geschikt is voor de installatie van een 3-fasen laadpunt. Maar waar heeft onze Mitsubishi Outlander PHEV zélf eigenlijk behoefte aan? Daarover kan ik kort zijn: deze auto heeft niet zoveel noten op zijn zang.
Omdat de Outlander PHEV een plug-in hybride is, heeft die een relatief ‘kleine’ batterij met een laadvermogen van 3,7 kW. En daarvoor heb je aan een 1-fase aansluiting voldoende. Sterker nog: je kunt de batterij ook gewoon via het reguliere stopcontact opladen, alleen duurt dat wat langer.
Dus zal ik voor een hogere laadsnelheid dan maar een 1-fase laadpunt kiezen? Of is dat voor een toekomstige 100% elektrische auto dan weer te weinig? En in dat geval: kan onze Mitsubishi Outlander PHEV ook via een 3-fasen aansluiting worden opgeladen, of trekt die dat niet?
Die vragen leg ik voor aan Herman, een medewerker van energiebedrijf Engie. Hij geeft aan dat de meeste nieuwe elektrische modellen een laadvermogen van 11 kW hebben en daarvoor heb je een 3-fasen aansluiting nodig. Dus ja: wie toekomstgericht denkt, kan misschien beter al een 3-fasen laadpunt kiezen. En ja: ook een Mitsubishi Outlander PHEV kan daarmee overweg, want de auto bepaalt het laadvermogen. Oftewel, de Outlander PHEV pakt gewoon wat die nodig heeft.
ZIE OOK: Hoeveel bespaar jij met een Outlander PHEV? Doe de berekening!
Het laadpunt: 3,7 kW, 11 kW of zelfs 22 kW?
Tot slot het laatste deel van onze zoektocht: het laadpunt. In ons geval wordt het een waarschijnlijk wallbox voor aan de muur. Simpelweg omdat die gemakkelijk is te installeren, de afstand naar de meterkast het kortst blijft en eventuele graafwerkzaamheden om de kabel door te trekken daarmee beperkt blijven.
Dan nog de laatste vraag: hoeveel vermogen willen we? Voor ons valt een 1-fase laadpunt met een laadvermogen van 3,7 kW af, vanwege onze wens voor een 100% elektrische auto in de toekomst. De meest logische keuze is dan een 3-fasen laadpunt met een vermogen van 11 kW. Maar… liet Herman van Engie weten: laadpaalaanbieder EVBox komt binnenkort met de ‘Elvi’ met een laadvermogen van 22 kW.
Dat lijkt heel aantrekkelijk met de toekomst in gedachten, maar daarvoor heb je in huis een elektriciteitsaansluiting nodig van 3×35 Ampère. En dat is bepaald niet standaard. Het verzwaren van je elektriciteitsaansluiting kost een aardige duit. Afhankelijk van de energieleverancier tussen de 40 en 90 euro per maand. Dat is mij de investering niet waard. Kortom: het ei is gelegd, the eagle has landed, we zijn eruit: het wordt een 3-fase wallbox van 11 kW. Welk type het geworden is? Dat lees je volgende keer.
Fotografie: Jurgen Jacob Lodder