Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) voor bescherming voetgangers
Verplicht geluid voor elektrische auto’s, goed idee?
De Mitsubishi Outlander PHEV en i-MiEV zijn er al mee uitgerust, maar vanaf 1 juli 2019 moeten alle elektrische modellen die nieuw op de markt komen, voorzien zijn van een akoestisch waarschuwingssysteem (AVAS). De geruisloze auto's moeten bij lage snelheden verplicht geluid maken om de veiligheid van kwetsbare weggebruikers te vergroten.
Acoustic Vehicle Alerting System
Het zogenoemde Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) moet ten goede komen aan de veiligheid van voetgangers en fietsers. Het Europees Parlement heeft besloten dat een AVAS verplicht aanwezig moet zijn in alle elektrische auto’s en (plug-in) hybrides die vanaf 1 juli 2019 in de Europese Unie geïntroduceerd worden. Vanaf 1 juli 2020 geldt de verplichtstelling voor alle nieuw verkochte elektrische auto’s, (plug-in) hybrides en brandstofcelauto’s. Alles met een elektromotor dus.
Voor Mitsubishi Motors heeft de verplichtstelling overigens weinig impact. De (PH)EV’s van Mitsubishi Motors zijn namelijk sinds de marktintroductie (2010 en 2013) al uitgerust met AVAS.
Onder 20 km/u
Volgens de Europese richtlijnen moet het geluid tot snelheden van 20 km/u worden uitgezonden, met een volume tussen de 56 en 75 dB. Ook als de auto achteruit rijdt. Bij hogere snelheden is het rolgeluid van de banden voldoende om de auto te horen aankomen.
Het AVAS-geluid wordt uitgezonden door een luidspreker achter de voorbumper. Een zogenoemde ‘pauze switch’ om het AVAS uit te schakelen, is wel toegestaan. Prettig als je bijvoorbeeld in de file staat. Bij de meest modellen, zo ook die van Mitsubishi Motors, laat het AVAS een soort zoemgeluid horen. Wellicht dat je in de toekomst kunt kiezen tussen verschillende motorgeluiden?
LEES OOK: Forward Collision Mitigation van Mitsubishi Motors: wat is het en hoe werkt het?