Liever een eigen laadpunt voor je deur of in je garage?
Wat kost een eigen laadpaal en hoe snel verdien je die terug?
Nederland telt momenteel ruim 40.000 openbare laadpunten die voor iedereen toegankelijk zijn. Daarnaast kunnen (PH)EV-rijders terecht bij meer dan 1.200 snelladers om de batterij van de auto op te laden. Maar wat als je liever een eigen laadpunt wilt hebben? Hoeveel kost dat eigenlijk?
De kosten van een laadpunt die ideaal is voor thuisgebruik, bijvoorbeeld met één aansluiting en zonder pasjes-systeem of iets dergelijks, lopen uiteen van grofweg 500 tot 1.200 euro. De prijs is afhankelijk van het laadvermogen, het type lader (paal of aan de muur) en of het wel of geen slimme lader is die bijvoorbeeld rekening houdt met piek- en daluren en inzicht geeft in de laadstatistieken.
Dan heb je nog de kosten van installatie. Die lopen nog verder uiteen, van circa 300 euro voor een eenvoudige installatie tot ruim 2.000 euro als flink in de grond moeten worden gegraven om kabels naar een laadpaal aan te leggen.
Voor een slimme laadpaal met een vermogen van 3,7 kW, met één aansluiting en zonder ingewikkeld design betaal je gemiddeld rond de 2.000 euro inclusief installatie.
LEES OOK: Mitsubishi lanceert slim energienetwerk voor thuis
Hoeveel kost het laden?
Om een idee te geven, maken we een rekensommetje met behulp van landelijke cijfers. Volgens het CBS rijden Nederlanders gemiddeld 13.000 km per jaar met hun auto. Dat is ongeveer 32 km per dag en de gemiddelde woon-werkafstand bedraagt 22,6 km. Als we uitgaan van een benzineauto die 1 op 12 rijdt en een benzineprijs van 1,75 euro per liter, ben je grofweg 1.895 euro per jaar kwijt aan brandstofkosten als je 13.000 km per jaar rijdt.
Als je dat vergelijkt met een Mitsubishi Outlander PHEV, die met een batterij van 13,8 kWh ongeveer 45 km volledig elektrisch kan rijden volgens de officiële WLTP-meting, en een gemiddelde stroomprijs van 23 cent per kWh (incl. BTW) als je thuis laadt, dan kost het ongeveer 917 euro aan stroomkosten als je het hele jaar door uitsluitend elektrisch zou rijden.
De stroomkosten bij een openbare laadpaal in de woonwijk bedragen gemiddeld 32 cent per kWh, waarmee je jaarlijks op een bedrag van zo’n 1.275 euro uitkomt. Thuis laden scheelt dus een kleine 360 euro per jaar op basis van deze gemiddelden.
Wanneer heb ik die laadpaal terugverdiend?
Vergeleken met de stroomkosten van een openbare laadpaal, heb je een thuislader na ongeveer 5,5 jaar terugverdiend op basis van bovenstaande berekening, die puur bedoeld is om een globaal beeld te geven van de kosten in verschillende situaties. Er is hierbij geen rekening gehouden met eventuele subsidies.
Het hele jaar door uitsluitend elektrisch rijden, is met de Outlander PHEV in theorie mogelijk. We hebben het hier over een plug-in hybride en niet over een volledig elektrisch aangedreven auto.
LEES OOK: Japanse merken voordeligst om te verzekeren