"Binnen twee jaar verdubbeling in Den Haag en Rotterdam"
Explosieve groei elektrische auto’s in Randstad op komst
In de Randstad is de komende jaren een explosieve groei van elektrische auto’s te verwachten. In Den Haag, Dordrecht en Rotterdam verdubbelt het aantal auto’s met een stekker binnen twee jaar en in Amersfoort en Utrecht binnen vier jaar. Dat staat in een uitgebreid onderzoeksrapport van netbeheerder Stedin, Rotterdam School of Management (RSM) en kenniscentrum ElaadNL.
Eerder onderzoek van Stedin en RSM toonde aan dat een hoog inkomen de belangrijkste voorwaarde is om een (semi-)elektrische auto aan te schaffen. Dit nieuwe onderzoek wijst uit dat de dalende consumentenprijzen van (toekomstige) stekkerauto’s daadwerkelijk zorgen voor een explosieve verkooptoename.
Doordat er in relatief korte tijd steeds meer betaalbare (PH)EV’s op de markt komen, kunnen Rotterdam en Den Haag – de tweede en derde grootste stad van Nederland – rekenen op een verdubbeling van het aantal stekkerauto’s in de komende twee jaar. Dat geldt volgens de onderzoekers ook voor Dordrecht.
Meten is weten
Elektrische auto’s en plug-in hybrides gebruiken bij het opladen relatief veel stroom, soms wel met een vergelijkbaar energieverbruik van tien huishoudens tegelijk. Meer elektrische auto’s leidt tot meer vraag naar laadpalen. En dat betekent dat de capaciteit van het lokale elektriciteitsnet voldoende moet zijn om dit op te vangen. Dat verklaart het belang van dit onderzoek voor netbeheerder Stedin.
Door te weten waar toekomstige EV-rijders wonen en waar oplaadpunten nodig zijn, kan adequaat worden ingespeeld op die behoeften zodat er zo min mogelijk belemmeringen zijn voor de massale uitrol van elektrisch rijden.
Bij het onderzoek is naar verschillende factoren gekeken voor de aanschaf van elektrische auto’s, zoals leeftijd, inkomen, particulier- of leaserijder en verstedelijking van de woonplaats. Voor een netbeheerder is het van belang om te weten welke rol het kan spelen bij een duurzamer Nederland. Sinds 2015 doet Stedin dan ook gezamenlijk onderzoek met studenten van Rotterdam School of Management (RSM, Erasmus University) en kennis- en innovatiecentrum ElaadNL.
Voortrekkersrol
Mitsubishi Motors speelt een leidinggevende rol bij de massale verkoop van stekkerauto’s én de ontwikkeling van Vehicle2Grid (V2G). Iets wat wordt gezien als een belangrijke innovatie voor de toekomst. Mitsubishi Motors Sales Nederland is in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam (HvA), Engie, Alliander en Amsterdam Smart City al volop aan het experimenteren met V2G-techniek.
De Mitsubishi Outlander PHEV is de bestverkochte plug-in hybride van Nederland, die met behulp van de EV Priority-functie 100% elektrisch kan rijden. Het is ook de enige plug-in hybride die geschikt is voor snelladen.
Tevens is de Outlander PHEV de eerste auto die sinds de introductie al geschikt is om bidirectioneel te laden, zónder aanpassingen. Dat betekent dat het batterijpakket van de veelzijdige SUV kan worden geladen én ontladen (V2G). Daarmee is hij nu al ’toekomstproof’. Lees hier meer over de Outlander PHEV.