Ingrijpendste wijziging sinds introductie in 2013
Mitsubishi Outlander PHEV grondig vernieuwd: dit zijn de verschillen
In september arriveert de vernieuwde Mitsubishi Outlander PHEV in Nederland. De makers spreken van de ingrijpendste wijziging sinds de introductie in 2013. We zetten de belangrijkste verschillen op een rij.
PHEV-aandrijflijn 2.0
De kenners zien het meteen: aan de buitenkant is inderdaad niet heel veel veranderd. Maar onderhuids juist wél! De Outlander PHEV is voorzien van een compleet nieuw aandrijfsysteem dat ook wel de ‘PHEV-aandrijflijn 2.0’ genoemd wordt.
Op de eerste plaats is de 2,0-liter benzinemotor vervangen door een volledig nieuwe 2,4‑liter benzinemotor die specifiek voor toepassing in een plug-in hybride is ontworpen. De motor functioneert volgens het Atkinson-principe en is daarmee uiterst efficiënt. Ondanks de grotere cilinderinhoud is de nieuwe motor toch krachtiger én zuiniger dan de 2.0-motor die hij vervangt. Dat niet alleen: hij is ook merkbaar stiller.
Verder is het vermogen van de generator 10% verhoogd, net als de achterste elektromotor die nu 70 kW (95 pk) levert. Het systeemvermogen – dus als de benzinemotor en de elektromotoren voor en achter maximaal samenwerken – komt nu uit op 176 kW (240 pk).
Om de krachtigere motoren en generator optimaal te kunnen laten presteren, is de capaciteit van de lithium-ion aandrijfaccu in de bodem van de SUV met 15% vergroot tot 13,8 kWh. Een nog krachtiger managementsysteem – het brein van de Outlander PHEV – zorgt dat alle systemen feilloos met elkaar samenwerken.
LEES OOK: Video – Outlander PHEV opladen, hoe werkt dat?
Elektrisch rijden
Alle verbeteringen resulteren in een grotere elektrische actieradius van 45 km volgens de nieuwe, strengere en meer op de praktijk gerichte WLTP-verbruikstest. Bij de huidige PHEV is dat 54 km volgens de alom bekritiseerde NEDC-testmethode die niet realistisch genoeg zou zijn.
Het brandstofverbruik komt nu uit op 2,0 l/100 km (volgens WLTP). Bij de huidige versie is dat 1,7 l/100 km volgens NEDC. Tegelijkertijd is de maximale elektrische snelheid verhoogd van 125 naar 135 km/u. Alle genoemde cijfers zijn nog onder voorbehoud van definitieve EU-homologatie.
Ook nieuw is het Main Battery Warming System. Dit systeem is leverbaar vanaf de uitvoering Intense+ en verwarmt de batterij tot de ideale werktemperatuur, zowel tijdens het opladen als het rijden en zelfs bij buitentemperaturen tot -40° Celsius. Daarmee lopen de batterijprestaties niet terug, zoals bij koude omstandigheden normaliter wel het geval is. Ideaal in de winter dus!
Rijstanden
Sinds begin 2017 is de Mitsubishi Outlander PHEV voorzien van de een EV Priority-schakelaar, waarmee de bestuurder de auto forceert om uitsluitend elektrisch te rijden zolang er genoeg stroom in de batterij zit. Dit is vooral handig als je veel korte stukjes rijdt en gebruik wilt maken van de airco/verwarming zonder dat de brandstofmotor aanslaat voor extra vermogen.
De nieuwste versie is nu ook voorzien van de rijstand SPORT voor snellere acceleratie en SNOW voor extra controle en veiligheid in gladde omstandigheden. Tevens zijn verbeteringen doorgevoerd in het chassis, de wielophanging, de stuurinrichting en het remsysteem.
In- en exterieur
Het design van de Outlander PHEV is op details bijgepunt waardoor de SUV weer iets moderner voor de dag komt. Zo is de grille nieuw ontworpen, we zien nieuwe bi‑LED koplampen met een hightech design, nieuwe LED-mistlampen en een fraaie achterspoiler. Ook kun je kiezen voor nieuw ontworpen 18‑inch lichtmetalen two‑tone spaakvelgen.
In het interieur zijn nieuwe stoelen gemonteerd met verbeterde zijdelingse steun. De luxere uitvoeringen Instyle en S‑Edition hebben een nog exclusievere uitstraling door de lederen stoelen en deurpanelen met fraai stikwerk in diamantpatroon. Achterin is het voor passagiers extra aangenaam dankzij de nieuwe ventilatieroosters en usb-aansluiting.
LEES OOK: Primeur: Mitsubishi Outlander PHEV als energieopslag voor kantoorpand
Prijzen
Een belangrijk onderdeel dat niet veranderd is: de vanafprijs! Ondanks alle verbeteringen is de Mitsubishi Outlander PHEV nog steeds leverbaar vanaf 35.990 euro. De duurste en meest luxe uitvoering in de reeks – de sportieve S-Edition – is zelfs duizend euro voordeliger dan voorheen en staat nu voor een 50.990 euro in de prijslijst.
Meer weten over de vernieuwde Mitsubishi Outlander PHEV, de beschikbare uitvoeringen en alle prijzen? Kijk dan op de gloednieuwe website van de Outlander PHEV.