Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo
Mitsubishi Outlander PHEV V2G-pilot NewMotion

Elektrische auto levert stroom aan elektriciteitsnet, huis en kantoor

NewMotion levert V2X-laadtechniek voor thuis

15 november 2018

Je hoort en leest er steeds meer over: Vehicle-to-Grid techniek, smart charging, bi-directioneel laden... Allemaal ingewikkelde termen en technieken die worden beschouwd als 'onmisbaar' voor grootschalige toepassing van zonne- en windenergie. En nu komt NewMotion met een compacte thuislader met zogeheten Vehicle-to-Everything techniek. Ideaal voor thuis of op kantoor. Maar wat is het eigenlijk?

Vehicle-to-Grid techniek (V2G) waarmee een elektrische auto stroom kan terugleveren aan het elektriciteitsnet, kennen we nu al een tijdje. Mitsubishi Motors is pionier op dit gebied en speelt een hoofdrol bij verschillende V2G-projecten over de hele wereld. Het belangrijkste doel van V2G is om het elektriciteitsnet te balanceren. Waarom dit nodig is en hoe dat precies werkt, lees je hier.

NewMotion, een van de grootste aanbieders van laadoplossingen in Europa en waarmee Mitsubishi Motors op verschillende gebieden samenwerkt, gaat nu een stap verder en lanceert een lader met zogeheten Vehicle-to-Everything techniek (V2X). Hiermee kan ook stroom worden teruggeleverd aan andere toepassingen dan alleen het elektriciteitsnet.

Rijdende energiebuffer

Het principe van V2X is niet nieuw. Eerder dit jaar werd al een Mitsubishi Outlander PHEV met succes ingezet als energiebuffer voor het kantoorpand van energiemaatschappij Engie in Zaandam: een primeur in Europa. Met behulp van een speciaal laadstation kan de batterij van de auto worden opgeladen behulp van zonnepanelen of met stroom uit het elektriciteitsnet. Maar de stroom uit de batterij kan ook worden gebruikt om bijvoorbeeld het licht in het gebouw te laten branden. Handig bij een stroomstoring of tijdens piekuren als het netstroom duurder is.

De nieuwe V2X-lader die NewMotion heeft ontwikkeld in samenwerking met de bedrijven eNovates en PRE Power Developers, kan in feite hetzelfde als de lader bij Engie. Het verschil zit ‘m vooral in het formaat. Deze V2X-is compact en licht genoeg om aan de muur te hangen en bovendien eenvoudig en relatief voordelig te installeren. Dus ideaal voor thuis of op kantoor. Daarmee is NewMotion naar eigen zeggen de eerste ter wereld die een betaalbare bi-directionele laaddienst voor commerciële doeleinden aanbiedt.

LEES OOK: Verplichte laadpaal bij nieuwbouwwoning: goed idee?

Omschakeling versnellen

“Een perfecte aanvulling op de diensten die we reeds aanbieden op het gebied van smart charging”, zegt Sander Ouwerkerk van NewMotion. “We zien dat Mitsubishi Motors momenteel echt pionier is van V2X-technologie en wij willen de bi-directionele mogelijkheden toepasbaar maken voor iedereen. Door slim om te gaan met de opslag van schone, hernieuwbare energie van zon en wind kunnen we de omschakeling naar een emissievrije wereld versnellen. Dat kan zonder grote investeringen in het net, want elektrische auto’s kunnen door deze V2X diensten pieken in vraag en aanbod binnen de huidige limieten houden.”

Bart Vereecke van eNovates voegt daaraan toe: “Met dit V2X-product kun je rechtstreeks gebruikmaken van de gelijkstroom-batterij (DC) van de auto. Dat is veel flexibeler, sneller en efficiënter dan het gebruikelijke laden op AC (wisselspanning). Met deze technologie kun je bijvoorbeeld ‘s avonds je huis van stroom voorzien die je overdag uit zonnepanelen op kantoor hebt geladen.”

Waarom pionier?

De Mitsubishi Outlander PHEV is als een van de weinige batterijauto’s geschikt om stroom terug te leveren (bi-directioneel laden). De meeste auto’s die voor een dergelijk project worden ingezet, moeten eerst worden aangepast. Maar dat geldt dus niet voor de Outlander PHEV die vanaf de introductie van de eerste generatie in 2013 al geschikt is voor bi-directioneel laden.

De toepassing van V2G-technologie creëert overigens ook een nieuw verdienmodel. Door van elektrische voertuigen een energiebron te maken, zouden eigenaren om een financiële vergoeding kunnen vragen van hun energieleverancier.

LEES OOK: Mitsubishi Outlander PHEV grondig vernieuwd voor 2019: dit zijn de verschillen

Ook interessant
“Waarom ik nog steeds blij ben met dit laadpunt”
Mitsubishi-rijder aan het woord: “Over eerste keren en Mitsubishi Pechhulp”
‘Nostalgie in de teststraat’
Onderzoek: Mitsubishi Motors merk met minste motorstoringen
‘Ineens is een auto dan geen auto meer’
Laadpaal-avonturen

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid