Autogroep stevig in top-3 van grootste elektrische autofabrikanten
Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi sterk in toekomstige EV-markt
De Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi stevent af op een stevige top-3 positie in de lijst van 's werelds grootste en krachtigste fabrikanten van elektrische auto's. Dat meldt het gerenommeerde adviesbureau PA Consulting op basis van eigen onderzoek.
PA Consulting heeft alle grote autofabrikanten onder de loep genomen en een ranglijst opgesteld op basis van “toekomstige e-mobiliteitsprestaties”. Daarbij werd niet puur gekeken naar de (te verwachten) verkoopaantallen, maar naar de zes belangrijkste succesfactoren:
- Technologie en modelstrategie
- Batterijtechnologie
- Leiderschap- en incentivesysteem
- Leveranciersnetwerk
- Laadtechnologie en diensten van derden
- Financiële prestaties
Volgens de analyse van PA Consulting zakt de nummer 1 van dit moment steeds verder weg wegens aanhoudende productieproblemen en verliescijfers, terwijl de Renault-Nissan-Mitsubishi alsmaar sterker wordt en vanaf 2021 stevig in de top-3 te vinden is.
LEES OOK: Mitsubishi Motors investeert in ‘solid-state’ batterij voor toekomstige elektrische auto
Veelbelovende toekomst
Renault, Nissan en Mitsubishi Motors vormen een perfecte match als het gaat om elektrische aandrijving. Renault is het bestverkochte EV-merk in Europa en Nissan levert de bestverkochte elektrische auto ter wereld.
Mitsubishi Motors heeft al ruim vijftig jaar ervaring met elektrisch rijden en was in 2009 de eerste fabrikant ter wereld die een 100% elektrische auto in serieproductie nam. En dat terwijl de Mitsubishi Outlander PHEV nu al drie jaar op rij de bestverkochte plug-in hybride van Europa is.
De enorme hoeveelheid kennis, ervaring en kapitaalkracht van de drie autoconcerns – die samen de grootste automobielgroep ter wereld vormen – worden optimaal benut om de komende jaren fors te groeien. Binnen nu en 2022 komen er 12 volledig elektrische modellen op de markt. Het gaat hier om EV’s van verschillende soorten, maar met dezelfde platformen en aandrijflijnen.
De Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi wil vanaf 2022 ten minste 14 miljoen auto’s per jaar wil verkopen. Daarvan maken 9 miljoen (elektrische) auto’s gebruik van slechts 4 verschillende bases. Driekwart van de totale jaarverkoop maakt gebruik van gedeelde motoren. Die intensieve samenwerking resulteert in enorme kostenbesparingen en aantrekkelijke autoprijzen.
Meer weten over de veelbelovende toekomstplannen van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi? Die zijn uitgebreid beschreven in het toekomstplan Alliance 2022.
LEES OOK: Primeur: Outlander PHEV als energieopslag voor kantoorpand