Meer grip, meer stabiliteit, meer veiligheid
4 voordelen van Mitsubishi’s geavanceerde Super-All Wheel Control
Regen, sneeuw, modder, gravel of kurkdroog asfalt - met Super-All Wheel Control (S-AWC) vierwielaandrijving van Mitsubishi Motors ben je in alle omstandigheden verzekerd van optimale tractie en veiligheid. S-AWC is een van de kenmerkendste innovaties van Mitsubishi Motors en het resultaat van ruim tachtig jaar ervaring met vierwielaandrijving.
Het S-AWC systeem van Mitsubishi Motors werd ruim tien jaar geleden ontwikkeld voor de legendarische Mitsubishi Lancer Evolution. De techniek is in de afgelopen jaren continu geoptimaliseerd en wordt in de autowereld beschouwd als een van de meest geavanceerde 4×4-systemen van dit moment. Ook heeft S-AWC zijn weg gevonden naar andere modellen van Mitsubishi Motors, waaronder de nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross.
1 – Active Yaw Control (AYC)
Het S-AWC systeem verdeelt niet alleen de aandrijfkrachten tussen de voor- en achterwielen, maar óók tussen de linker- en rechterwielen met behulp van remkracht. Deze innovatieve techniek is gepatenteerd door Mitsubishi Motors en heet ‘Active Yaw Control’ (actieve giercontrole). Dit zorgt in alle omstandigheden voor maximale tractie per wiel. Zelfs als onbedoeld te hard wordt geremd of bij het accelereren in de sneeuw behoudt de auto merkbaar de controle.
2 – Stability and Traction Control
S-AWC is niet zomaar vierwielaandrijving, maar een geïntegreerd voertuigdynamiek-controlesysteem dat meerdere functies combineert, waaronder Active Stability Control en Traction Control. Deze systemen zorgen samen met ABS (Anti Blokkeer Systeem) en EBD (elektronische remkrachtverdeling) voor optimale stabiliteit tijdens het rijden.
Zodra wielen grip verliezen op een gladde ondergrond of in een bocht, wordt automatisch het vermogen naar de wielen afgezwakt en zeer gerichte remingrepen uitgevoerd om de auto stabiel en veilig op de weg te houden.
>> LEES OOK: 6 voordelen van Mitsubishi’s slimme CVT-automaat
3 – Continu Alert
S-AWC houdt continu een oogje in het zeil. De techniek detecteert voortdurend en realtime de rijomstandigheden. Het systeem stelt automatisch remkracht bij en indien nodig wordt de aandrijfkracht naar het achterdifferentieel verhoogd of juist verminderd om de rijprestaties van de auto te verbeteren. Dankzij de elektronische aansturing van de systemen reageert S-AWC onmiddellijk en zonder enige vertraging.
4 – AUTO, SNOW en GRAVEL
S-AWC biedt drie rijmodi. In de modus AUTO wordt de werking van het 4×4-systeem bepaald door de actuele omstandigheden. Het systeem zorgt continu voor maximale grip, stabiliteit en efficiency en is de ideale stand bij dagelijks gebruik op asfaltwegen.
De modus SNOW is specifiek bedoeld voor het rijden over besneeuwde wegen. De elektronica houdt extra rekening met gladde wegoppervlakken en optimaliseert de wegligging in dit soort omstandigheden.
De modus GRAVEL is juist bedoeld voor de best mogelijke prestaties op onverharde wegen. Ook helpt het voorkomen dat de auto vast komt te zitten in sneeuw of modder. Zie in onderstaande video hoe de nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross met S-AWC presteert in de sneeuw.
>> LEES OOK: Met je Mitsubishi op wintersport: waar moet je op letten?