Een aantal snelwegen, provinciale en lokale wegen tussen Helmond, Eindhoven en Tilburg wordt een testomgeving voor toekomstige technologie die het verkeer vlotter, veiliger en duurzamer moeten maken.
In de Randstad is de komende jaren een explosieve groei van elektrische auto’s te verwachten. In Den Haag, Dordrecht en Rotterdam verdubbelt het aantal auto’s met een stekker binnen twee jaar en in Amersfoort en Utrecht binnen vier jaar. Dat staat in een uitgebreid onderzoeksrapport van netbeheerder Stedin, Rotterdam School of Management (RSM) en kenniscentrum ElaadNL.
In Krommenie ligt al enkele jaren een speciaal fietspad met zonnepanelen. Straks kun je op de N401 bij Kockengen ook met de auto over zonnepanelen rijden. Hier wordt rond het najaar gestart met de aanleg van een speciaal stuk 'solar road'.
Als straks honderdduizenden (semi-)elektrische auto's in Nederland rijden, kan het elektriciteitsnet dat wel aan? Krijgen we problemen met stroomstoringen als heel veel auto's tegelijkertijd staan te laden? Het zijn vraagstukken waarmee we steeds vaker te maken krijgen naarmate de verkoop van stekkerauto's toeneemt. Volgens TenneT, beheerder van het Nederlandse hoogspanningsnet, zorgt de opmars van (PH)EV's niet voor grote problemen.
Na de eerste tests in Zeeland heeft Wageningen University & Research nu ook op de eigen campus een weg van bio-asfalt aangelegd. Naar eigen zeggen het eerste bio-asfalt fietspad ter wereld, waarin het traditionele bitumen voor de helft is vervangen door het duurzame bindmiddel ‘lignine’ uit plantaardige biomassa.