Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo
Mitsubishi Motors Hyper Energy Station

Dealervestiging fungeert ook als duurzaam laadstation én noodstroomvoorziening

Mitsubishi Hyper Energy Station is de showroom van de toekomst

19 april 2018

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) creëert een innovatief dealernetwerk waar elektrische voertuigen niet alleen duurzaam worden opgeladen, maar dat ook het lokale elektriciteitsnet helpt stabiliseren en stroom levert in noodsituaties.

Mitsubishi-dealers in Japan worden stapsgewijs omgetoverd tot ‘duurzame energiecentrales’. Hier zijn inmiddels 28 Mitsubishi-dealervestigingen die hun eigen zonne-energie opwekken en waar een bidirectionele V2B-lader (Vehicle-to-Building) geïnstalleerd is. Het overschot aan opgewekte energie wordt opgeslagen in de batterij van een elektrische auto, maar bij een stroomstoring kan de batterij elektriciteit terugleveren aan het gebouw om bijvoorbeeld het licht in de showroom te laten branden.

Bij de Mitsubishi-dealer in het Japanse Saitama zijn nu extra lithium-ion batterijpakketten van 12 kWh geïnstalleerd om aanzienlijk meer stroom te kunnen opslaan. Dit zogenoemde ‘Hyper Energy Station’ is ook gekoppeld aan het lokale elektriciteitsnet om pieken en dalen op te vangen en elektriciteit te leveren indien nodig. Ook kunnen hier meerdere elektrische voertuigen worden opgeladen in noodsituaties.

LEES OOK: De toekomst van elektrisch rijden: mijn auto is een batterij

Noodvoorziening

In Nederland hebben we niet zo vaak last van stroomstoringen, maar in Japan is dat anders. Je hebt daar vrijwel elke dag wel ergens een aardbeving, soms met grote gevolgen. Met de Hyper Energy Stations en de Mitsubishi Outlander PHEV die als enige plug-in hybride ter wereld geschikt is om te laden én ontladen, levert Mitsubishi Motors niet alleen een bijdrage aan de verduurzaming van het energieverbruik. Ook in noodsituaties is de techniek van onmisbare waarde. Elektrische auto’s hebben in het verleden al vaker een sleutelrol gespeeld bij het vervoeren van mensen en goederen in Japan toen de bevoorrading van brandstoffen ernstig verstoord was.

De Mitsubishi Hyper Energy Station in Saitama is door de Japanse overheid officieel benoemd tot “Next-generation Automobile & Smart Energy Special Zone”, wat in Japan wordt beschouwd als zeer vooruitstrevend. Het netwerk van 28 dealervestigingen met zonnepanelen en V2B-laadstations wordt de komende jaren uitgebreid tot minimaal 200.

Europese primeur

In Nederland is onlangs een vergelijkbaar systeem in gebruik genomen bij het kantoorpand van energieleverancier Engie in Zaandam. Ook hier is een speciale V2B-lader geplaatst en fungeert de Mitsubishi Outlander PHEV als energieopslag voor het kantoorgebouw. Het is voor het eerst in Europa dat deze V2B-techniek in de praktijk is toegepast, maar zeker niet de laatste. Mitsubishi Motors speelt een leidinggevende rol op het gebied van Vehicle-to-Building en Vehicle-to-Grid techniek en is nauw betrokken bij meerdere projecten in Nederland.

LEES OOK: Mitsubishi Outlander PHEV speelt hoofdrol in groot V2G-project

Ook interessant
“Waarom ik nog steeds blij ben met dit laadpunt”
Mitsubishi-rijder aan het woord: “Over eerste keren en Mitsubishi Pechhulp”
‘Nostalgie in de teststraat’
Onderzoek: Mitsubishi Motors merk met minste motorstoringen
‘Ineens is een auto dan geen auto meer’
Laadpaal-avonturen

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid